آماده انتشار، مهر و آبان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان، ایران ، zl.khosravi@du.ac.ir
چکیده:   (58 مشاهده)
از مهمترین صحنه­ های نقل رزمی، کشتی دوم رستم و سهراب، معروف به مجلس «سهراب­ کشی» است. نقالان می­ کوشند بهترین اجرای خود را از این صحنه به نمایش آورند. پرسش اینجاست چگونه معنا در مجلس نقل ساخته می ­شود؟ و چگونه نقالان اجرای خود از این فراز داستان را نسبت به‌یکدیگر متمایز می­ سازند؟ نظر به اهمیت نقش حرکات بدن در داستان­ گزاری، پژوهش حاضر از چشم­ انداز متفاوتی به اجرای نقالی می‌پردازد. بدین ­منظور بر پایه یافته­ های زبان­شناسی در مطالعات ژست، تعامل اجزاء معرکه­ آرایی براساس بخشی از ویدئوی اجرای نقل سهراب­ کشی مرشد سعیدی و مرشد ترابی بررسی شد. بحث درباره ویژگی­ های فنی و ابداعی حرکات نقالان نشان داد ترابی بیشتر از ژستهای تصویرگر عینی بهره برده است ولی سعیدی علاوه بر تصویرگری عینی، متنوع ­تر از ژست برای ارتباط با مخاطب و توصیف مفاهیم انتزاعی نیز استفاده می­ کند. نقال حماسه‌ی ملی را با تاکیدهای کانونی متمایز در اجرا تفسیر می­ کند. ترابی بیشتر نبرد تن­ به­ تن را عینی تصویر می­ کند و بر نقش چرخ بلند برسرنوشت سهراب تاکید دارد اما سعیدی بر مقاومت سهراب در برابر رستم تاکید می­ کند و در نهایت مرگ او را در قالب استعاری نشان می­ دهد؛ درختی که باد آن را بر زمین می­افکند.
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنرهای عامه
دریافت: 1403/10/1 | پذیرش: 1403/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.