soltaninia A, Aref M, Davudi Roknabadi A. Recognition of the Ritual Performance of Soroog-e Hejla-ye Qasem in Bushehr from the Functionalist Perspective of Malinowski. CFL 2024; 12 (60) :147-181
URL:
http://cfl.modares.ac.ir/article-11-71892-fa.html
1- دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ، m.aref@iauctb.ac.ir
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
چکیده: (65 مشاهده)
سروگ1 «حجلۀ قاسم»، یکی از آیینهای نمایشیِ ـ مذهبی بوشهر است که هرساله به شکل باشکوهی در یکی از روزهای دهۀ اول ماه محرم برگزار میشود. یکی از شاخصههای بهچشمآمدنی در این آیین نمایشیِ مذهبی، آن است که برگزارکنندگانش زنان هستند. با توجه به اهمیتی که این آیین در میان مردمان بوشهر داشته است، شایسته مینمود که به شیوۀ علمی، مبتنی بر مشاهدات میدانی و منابع کتابخانهای دربارۀ آن بررسی شود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و اطلاعات بهدست آمده از طریق گردآوری اسناد و مشاهدۀ مشارکتی2، با بهرهگیری از نظریۀ کارکردگرایی برانیسلاو مالینوفسکی 3 تحلیل محتوایی کیفی شده است. هدف از نگارش این پژوهش آن بوده که به این آیین دیرساله بر بنیاد نظریههای نوین انسانشناسی و با تأکید بر اصل ضرورت کارکردی نگریسته شود و بدین ترتیب عناصر تشکیلدهندۀ آن مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. این مقاله در پی پاسخگویی به این پرسشها بوده که آیین نمایشی مذکور بنا بر نظریۀ ضرورتِ نیازهای عاطفی و روانی، چگونه پاسخگوی عواطف و احساسات اجراکنندگان است. یا عناصر نمادین این آیین مذهبی ـ نمایشی با توجه به آرا و ایدههای چهارگانۀ مالینوفسکی چه تأثیری بر مخاطب دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فرهنگ عامه دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1403/7/26 | انتشار: 1403/10/10