دوره 10، شماره 43 - ( 1401 )                   جلد 10 شماره 43 صفحات 60-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (2485 مشاهده)
لالایی‌ها به‌عنوان نجواهای اولیۀ بزرگ‌سالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شده‌اند. متن زمزمه‌های زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمی‌گردد، به‌دلیل داشتن محتوایی قابل تأمل و ظرفیت‌های متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینه‌های کاربردی لالایی‌ها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسائل مطرح در علوم امروزی است. بر پایۀ این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالایی‌ها مؤلفه‌های تقویت هوش معنوی از متن لالایی‌ها استخراج شده و با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی این مؤلفه‌ها در متن لالایی‌ها بررسی شده است. حاصل مؤلفه‌های متعددی در متن لالایی‌ها یافت شده و مؤلفۀ «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداق‌ترین مؤلفه‌ها بوده‌اند
واژه‌های کلیدی: ادبیات کودک، تحلیل، لالایی، هوش معنوی
متن کامل [PDF 879 kb]   (3427 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک عامه
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1400/12/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.