دوره 6، شماره 21 - ( 1397 )                   جلد 6 شماره 21 صفحات 73-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anizadeh A. The Nightlife in Iranian Folk Culture. CFL. 2018; 6 (21) :73-98
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-15071-fa.html
آنی زاده علی. زندگی شبانه در فرهنگ مردم ایران. فرهنگ و ادبیات عامه. 1397; 6 (21) :73-98

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-15071-fa.html


پژوهشگر مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما/ کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی
چکیده:   (6578 مشاهده)
یکی از شاخصه‌‌های سبک زیست جوامع، زندگی شبانه است که نوع نگاه مردم به شب و چگونگی بهره‌مندی آنان از این بازه زمانی را نشان می‌دهد. اگرچه مفهوم زیست شبانه
به ­لحاظ مبانی نظری، پس از انقلاب صنعتی و به­واسطۀ رشد اقتصاد و به‌منظور استفادۀ بهینه از زمان شکل گرفت، بدیهی است پیش از آن بیشتر ملت‌ها متناسب با فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعۀ خود، حیات و سرزندگی شبانه را تجربه کرده‌اند. در جامعۀ سنتی ایران، سنت دیرینۀ شب‌نشینی، اصلی‌ترین کانونی است که با واکاوی آن می‌توان به کیفیت زندگی اجتماعی شبانۀ ایرانیان دست یافت. به­جز آن بسیاری از جلوه‌های سرزندگی اجتماعی شبانه در ایران مرهون آیین‌هایی است که در بستر شب انجام می‌گیرند
. این جستار کوشیده است ضمن مطالعۀ اسنادی و بررسی پیشینۀ پیدایش شهرهای 24 ساعته، گونه‌های مختلف سنت شب‌نشینی در ایران را به­عنوان مهم‌ترین جلوۀ فعالیت‌های فراغتی و اجتماعی شبانۀ ایرانیان بررسی کند و به این پرسش پاسخ گوید که: آیا زندگی شبانۀ ایرانی‌ها صرفاً درونی است یا می‌توان جلوه‌هایی از حیات اجتماعی شبانه در بیرون از خانه را در آنان یافت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد به­جز شب‌نشینی‌های رایج ـ که در کانون خانواده شکل می‌گرفته ـ بیشتر اجتماعات شبانه، وابسته به آیین و مناسبت بوده است و حضور مردم در بیرون از خانه برای تفریح، اقتصاد و اجتماع در شبانگاه به­صورت غیرآیینی کمتر مجال بروز یافته است.
متن کامل [PDF 709 kb]   (2048 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: ادبیات عامه
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1398/2/7 | انتشار: 1398/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA