ORIGINAL_ARTICLE استعارۀ مفهومی در دیوان میر نوروز لیکاف و جانسون در «نظریۀ معاصر استعاره»، استعاره را صرفاً زبانی و در حد واژگان نمی‌دانند؛ بلکه فرایندهای تفکر انسان را در اساس استعاری می‌دانند و معتقدند نظام تصوری ذهن انسان بر مبنای استعاره شکل گرفته و تعریف شده است. آن‌ها استعارۀ مفهومی را از جهتی به وجودی و ساختاری تقسیم می‌کنند. لیکاف و جانسون همۀ استعاره‌ها را از آن نظر که از ساختاری برای ساختار دیگر الگوبرداری می‌کنند، ساختاری و از آن جهت که هستی‌هایی در قلمرو مقصد ایجاد می‌کنند، وجودی می‌دانند. در این پژوهش استعاره‌های جهتی در دیوان میر نوروز بررسی شده است؛ زیرا این استعاره‌ها از نظر ماهیت قلمرو مبدأ (در بیان سنتی از نظر ماهیت مشبه‌به) قابل تقسیم به مواردی چون شیء، ماده، ظرف ‌و شخص ‌و ... هستند و همچنین در مباحث بیانی تاکنون طرح و بررسی نشده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که شاعر از استعارۀ جهتی در راستای تبیین مؤلفه‌های انتزاعی و ذهنی بهره جسته است، همچون استعاره‌هایی که بیشتر از جهت‌گیری فضایی مانند بالا، پایین، درون، بیرون، دور، نزدیک، عمیق و کم‌عمق ناشی می‌شود و مفاهیم اساسی، اصلی و بنیادی چون مفاهیم کمیت، کیفیت، شادی، غم، مرگ و زندگی را نشان می‌دهد. در این پژوهش ضمن تحلیل اشعار میر نوروز، به نمونه‌های شعری که معرّف این ویژگی هستند، اشاره شده است.  http://cfl.modares.ac.ir/article-1-6037-fa.pdf 2016-07-22 1 21 استعارۀ مفهومی استعارۀ جهتی لیکاف و جانسون دیوان شعر میر نوروز conceptual metaphor in Mir Nowruz Divan In their contemporary theory of metaphor Lakoff and Johnson do not consider metaphor just linguistic and lexical. Instead they insist on the processes of human thinking which is fundamentally metaphorical by referring to the notion of conceptual metaphors. They divide conceptual metaphors in existential and structural counterparts. Lakoff and Johnson believe that all metaphors as they apply the principle of mapping to model the structures are structural and they are existential as they always create other entities within the realm of the destination. In this sense metaphors of Mir Nowruz divan have been investigated due to the nature of them in terms of territory of origin (in the traditional expression in terms of the nature of the vehicle) which can be divided into the categories of object, material, container etc. The findings of this study show that the poet has applied the directional metaphor to explain his abstract and subjective components. Metaphors which mainly originates from spatial orientations such as up, down, in, out, close, deep, shallow by demonstrating the notions of quantity, quality, joy, sorrow, death, and life. Through this analysis, by referring to the poems of Mir nowrouz, this study also scrutinizes the poetic fragments that are representative of the mentioned features.   http://cfl.modares.ac.ir/article-1-6037-en.pdf 2016-07-22 1 21 Conceptual metaphor Poetry Mirnowrouz divan Tahereh Sadeghi Tahsili 1 AUTHOR Esmat Derikvand 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بازتاب روابط خویشاوندی در ضرب‌المثل‌های فارسی یکی از عرصه‌های تجلی روابط خویشاوندی زبان، ادبیات عامه و به ویژه ضرب‌المثل‌ها هستند. پژوهش حاضر به بررسی انعکاس روابط خویشاوندی در ضرب‌المثل‌های فارسی می‌پردازد. به این منظور، ضرب‌المثل‌هایی انتخاب شدند که در آن‌ها واژه‌هایی برای ارجاع به خویشاوندان به‌کار رفته است. ضرب‌المثل‌های منتخب از فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی استخراج شدند و ضرب‌المثل‌های مربوط به زبان‌ها و گویش‌های غیرفارسی از آن حذف شدند. درنهایت 3232 ضرب‌المثل فارسیِ مرتبط با روابط خویشاوندی به دست آمد. ضرب‌المثل‌ها نخست براساس روابط خویشاوندی آن‌ها دسته‌بندی شدند. سپس خویشاوندان بر اساس نوع خویشاوندی (نسبی، سببی یا ناتنی) و درجۀ خویشاوندی (درجه یک، درجه دو، درجه سه و خویشاوند دور) طبقه‌بندی و مقایسه شدند. جنس، نسل و فرود خویشاوندان، جنس «خود» و نوع خانواده نیز در نظر گرفته شدند و مبنای مقایسۀ خویشاوندان در ضرب‌المثل‌ها قرار گرفتند. ضرب‌المثل‌های مربوط به زن (در مقام همسر) بیشتر از همۀ خویشاوندان دیگر است؛ در‌حالی‌که ضرب‌المثل‌های مربوط به خویشاوندی نسبی بسیار بیش از خویشاوندی سببی و ناتنی است. پس از زن، پدر در جایگاه دوم قرار دارد و فرزند در جایگاه سوم. خویشاوندان مؤنث بیش از خویشاوندان مذکر در ضرب‌المثل‌ها آمده‌اند؛ اما در عین حال فراوانی ضرب‌المثل‌های مربوط به مردان خویشاوند بیش از زنان خویشاوند است. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-3524-fa.pdf 2016-07-22 23 60 ضرب‌المثل خویشاوندی واژگان خویشاوندی مورداک The representation of kinship relationships in Persian proverbs The representation of kinship relationships in Persian proverbs has been studied in this research. Method of the research is descriptive-analytic and during that some proverbs were extracted from the Great Dictionary of Persian Proverbs and those proverbs which were from non-Persian languages and dialects were deleted. Finally, 3332 Persian proverbs relevant to kinship relationships have been received. The proverbs were firstly classified based on kinship mentioned on them and abundance of the proverbs of each kinship received. Then based on Murdock Theory, kinfolks were classified and compared according to the kind of kinship, marriage kinship, blood or half-blood kinship, the degree of kinship, first, second and third degree and far kinship. Gender, generation and decent of kinfolk, gender of self and kind of family were also considered and were set as the basis for comparison of the mentioned kinship in the proverbs. Those proverbs related to the woman (as the wife) are more than the other kinfolks, while those proverbs related to marriage kinship are more than blood and half-blood kinship. After the woman, father has the second place and the child has the third one. Female kinfolks were mentioned more than male kinfolks in the proverbs, but at the same time, the abundance of those proverbs relevant to men kinfolks are more than women kinfolks. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-3524-en.pdf 2016-07-22 23 60 Sociolinguistics anthropolinguistics Proverb kinship words Murdock Theory Bahman Zandi 1 AUTHOR Bistoon Abasi 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بن‌مایه‌های فولکلوریک در طومارهای نقالان بررسی و مطالعۀ طومارهای نقالی به‌عنوان بخشی مکتوب از سنت حماسی‌ـ ‌روایی‌ـ شفاهیِ ایران‌زمین با آن حجم انبوه و پیچیدۀ قصه‌ها گاه دشوار می‌نماید؛ اما تجزیۀ این متون به بن‌مایه‌های سازنده‌شان، زمینه را برای مطالعۀ روشمند آن‌ها، بررسی‌های درون‌متنی و نقد و ارزیابی مضمون‌ها هموار می‌سازد. ‌ با استفاده از فهرست جهانیِ طبقه‌بندی بن‌مایه‌های روایات عامه، چارچوبی فراهم می‌آید تا بن‌مایه‌های طومارها دسته‌بندی و فهرست شوند. این فهرست سبب دسترسی آسان‌تر به هر بن‌مایه در روایات مختلف، ریشه‌یابی، بررسی سیر تطور، تکامل، تأثیرپذیری و بقای هر بن‌مایه در دوره‌های مختلف و نیز مطالعات تطبیقی روایت‌ها می‌شود و بستر مطالعۀ تحلیلی طومارها را با توجه به بن‌مایه‌های موجود در آن‌ها فراهم می‌آورد. هدف این مقاله نشان‌دادن انطباق فهرست جهانیِ بن‌مایه‌ها با روایات عامۀ فارسی، به‌ویژه روایات حماسیِ عامه و شیوه‌ای از تحلیل متون طوماری است. این پژوهش با فهرست‌کردن بن‌مایه‌های داستان هفت‌خان رستم از طومار هفت‌لشکر می‌کوشد تا انطباق الگوی فهرست بن‌مایه‌ها را بر روایات ایرانی نشان دهد و با تحلیل برخی بن‌مایه‌های موجود، ویژگی‌هایی هرچند اندک از طومارهای نقالی را به‌عنوان پاره‌ای از روایات عامۀ فارسی آشکار سازد و نیز با یافتن بن‌مایه‌هایی نو، غنای فرهنگ، ادب و سنت شفاهی ایران را روشن نماید. این شیوۀ فهرست‌کردن می‌تواند به منزلۀ الگویی برای تمام روایات شفاهی باشد تا از این طریق به حجم عظیم قصه‌ها سامانی داده شود و دسترسی آسان‌تر به محتوای آن‌ها فراهم آید. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-4174-fa.pdf 2016-07-22 61 81 طومار حماسۀ عامه فهرست بن مایه‌ها هفت‌لشکر هفت‌خان Persian storyteller\'s scrolls (Tumars) and folkloric motif The study of Persian storyteller's scrolls (Tumārs) as written documents of Iranian epic tradition, is sometimes difficult due to their massive volumes and intricate stories. However, dividing these texts into their elements facilitates inter-textual analyses. With the use of the global motif-index of folk literature, a framework will be shaped to index motifs for Tumārs. This motif-index enables easier access to each motif in different narratives, rooting the motifs and analysis of development, evolution, influences and survival of each motif in different eras as well as comparative studies of narratives. This index also will facilitate a basis for analytical and stylistic study of Tumārs according to their motifs. The purpose of this article is to show the consistency of global motif-index with Persian folk tales especially epic tales and a kind of text analysis with this pattern. By indexing motifs of Rostam's seven labors in Haft lashkar, this paper aims to show that the framework of motif-index is consistent with Persian folk narratives and by analyzing the motifs of this tale, some little characteristics of Persian Tumārs are shown. Hence, it highlights the richness of Iranian folk literature and tradition by adding new motifs to the global index. This kind of indexing can be used as a framework for all Persian folktales to manage all those massive stories and for easier access to their contents. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-4174-en.pdf 2016-07-22 61 81 Tumārs Folk epic Motif-index Haft Lashkar Haft khan Farrokh Hajiyani 1 AUTHOR Akbar Sayyadkuh 2 AUTHOR Ensiyeh Hashemi Ghalati 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تابوی نام در شاهنامۀ فردوسی بررسی و مطالعۀ طومارهای نقالی به‌عنوان بخشی مکتوب از سنت حماسی‌ـ ‌روایی‌ـ شفاهیِ در باور انسان­های ابتدایی نام با ذات منطبق است؛ زیرا انسان ابتدایی فکر می­کرد ارتباط بین نام و شخص یا شیء موسوم به آن قراردادی نیست و نام جزوی از وجود خود اوست و نیروهای شر می­توانند از این طریق به او آسیب برسانند. این نوع نگاه به نام مختص مکان خاصی نیست و در همۀ جوامع وجود دارد و قواعد خاصی نیز با عنوان تابوی نام بر این جوامع تحمیل شده است. در باورهای عامۀ مردم ایران و نیز شاهنامه که روایتگر باورهای اساطیری ایرانیان است، این نوع تابو به صورت­های مختلف دیده می­شود: گاه نام عین ذات است، مانند زمانی که رستم مقصران اصلی کشته­شدن سیاوش را برای هومان برمی­شمرد. گاه به صورت برگزیدن دو اسم دیده می­شود که یک نام، اصلی و جزو ذات است و دیگری فرعی است. این نوع تابو در بخش­هایی از سواحل جنوبی ایران و همچنین بین ترکمن­ها دیده می­شود و در شاهنامه نیز دربارۀ قباد و شیده نمود دارد. مصداق­ دیگر تابوی نام، عدم ابراز نام است که در بین مردم و در جنگ­های شاهنامه دیده می­شود. این مسأله در شاهنامه به دو صورتِ صراحت در عدم ابراز نام و طفره­رفتن از ابراز نام تبلور یافته است. آخرین نمونۀ تابوی نام، تعویض و یا تغییر نام است که بیشتر برای فریب ارواح و فرار از آسیب آن­ها به­کار می­رفته است. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-6353-fa.pdf 2016-07-22 83 101 نام تابو شاهنامه باورهای عامه انسان ابتدایی Taboo Naming in Iranian folklore and Ferdowsi′s Shahnameh In the early human thought, the objects or person's names were consistent with his essence, because primitive man thought that the relationship between the name and object or person is not conventional, and the forces of evil can harm him through his name. This vision is not spatially bounded, and there is in all societies and to all of them has been imposed special rules as taboo naming. In Iranian folklore and Shahnameh, we can easily see the following statements: Sometimes the name is same person's essence. This kind of taboo is seen when Rostam speaks about Siavash murderers by Human. Another example of taboo is the choice of two names to escape the magic injury. We can see this kind of taboo in the southern coast of Iran and among Turkmens. In Shahnameh we can see this factor in the story of Ghobad and Shide. The third example of taboo naming is to not say the name in the battlefield. This can be seen in the following two ways in the Shahnameh: 1- to repudiate the name explicitly. 2- to avoid saying the name. The latest example of taboo naming is replacing or renaming, that were used for deceiving spirits and escape from their damage. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-6353-en.pdf 2016-07-22 83 101 Naming Taboo Shahnameh Folk beliefs Primitive man Vahid rooyani 1 AUTHOR Morteza Niyazi 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل قصه های پریان ایرانی بر اساس آرای بتلهایم برونو بتلهایم، روانکاو و روان‌شناس اتریشی که اصول روان‌کاوی خود را از مکتب فروید آموخته بود، در معروف‌ترین اثر خود، کاربردهای افسون، به بررسی قصه‌های پریان پرداخته است. وی با توجه به رویکردهای روان‌کاوی فروید این نمونه داستان‌ها را تحلیل می‌کند و بر اهمیت قصه در رشد روانی کودک تأکید می‌ورزد. در این نوشتار برآنیم با توجه به آرای بتلهایم و فروید به تحلیل روان‌کاوانۀ هفت قصۀ پریان ایرانی بپردازیم. نمونه‌های مورد مطالعه در این پژوهش هفت قصۀ پریان از چهار مجموعه‌اند: قصه­‌‌های «احمد صیاد»، «باغ ‌گل ‌زرد»، و «خروسک‌ چینی» از جلد اول قصه‌­های ایرانی؛ «آقاحسنک»، و «هفت برادر و یک خواهر» از جلد دوم قصه‌­های ایرانی؛ «شاهزاده ‌و آهو» از سومین مجلد آن؛ و «ملک‌­محمد و صنم ‌گلعذار» از جامع‌الحکایات. نتیجۀبررسی نشان می‌دهد که با توجه به شباهت ساختاری و محتوایی قصه‌های پریان در سراسر جهان، تحلیل‌های روان‌کاوانۀ برونو بتلهایم از قصه‌های پریان در کتاب کاربردهای افسون قابل‌تعمیم به قصه‌های پریان ایرانی نیز هست و اصول خوش‌‌­بینی، لذت در برابر واقعیت، سحر و جادو، جایگزین‌‌­سازی، برون‌­افکنی، دگردیسی‌، نظم‌دادن به آشفتگی، دستیابی به یکپارچگی و یگانه‌کردن طبیعت دوگانه، راه‌حل تعارض‌­های ادیپی، دستیابی به استقلال، خیال­‌پردازی و تلاش برای دستیابی به بلوغ کامل در قصه‌های ایرانی دیده می‌شود. این مقاله نمونه‌ای عملی از کاربرد نظریات بتلهایم برای تحلیل روان‌کاوانۀ قصه‌های ایرانی است. تحلیل این قصه‌ها سبب ادراک بالاتری از داستان‌ها می‌شود و همچنین در بررسی مراحل رشد کودکان از طریق قصه به‌کار می‌آید و زمینه‌های مطالعات تطبیقی ادبیات را نیز فراهم می‌آورد. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-9178-fa.pdf 2016-07-22 103 124 قصۀ پریان تحلیل روان‌کاوانه برونو بتلهایم Analysis of Iranian Fairy Tales According to Bruno Bettelheim’s Approach Bruno Bettelheim (1903/1990), Austrian psychoanalyst and psychologist, explored fairy tales in his famous work, The Uses of Enchantment. Considering Freud’s approach, in this work he analyzed fairy tales and emphasized on the important role of tales in child’s mental developments. Bettelheim’s approach in analyzing fairy tales was based on optimism, pleasure versus reality, vicarious satisfaction versus conscious recognition, externalization, transformations, unifying dual nature, bringing order into chaos, achieving integration, and achieving autonomy. There are a few works on Iranian fairy tales according to comparative-historic, anthropological, and mythic approaches while Freud or Bettelheim’s psychoanalytic approaches has almost no evident part among them. Knowing that there is a wide similarity in fairy tales’ structures, contents, elements, and characters in all over the world, give us the authority to analyze Iranian fairy tales, taking Bettelheim’s point of view and using his doctrines of psychoanalytic analysis. The major task of this research is psychoanalytic analysis of some Iranian fairy tales according to Bruno Bettelheim’s analytical approach in which analysis of characters, symbols and functions displays paradigms of Bettelheim’s approach. Psychoanalytic approach to the study of Iranian fairy tales help us to investigate each single step of child’s development, and provides several fields to study the comparative literature. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-9178-en.pdf 2016-07-22 103 124 Fairy Tale. Psychoanalytic Analysis. Bruno Bettelheim Maryam Hoseini 1 AUTHOR Marzieh Azimi 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE جلوه‌های سیمای امام رضا(ع) در برخی آیین‌های نمادین و ادب عامه فرهنگ و ادبیات آیینی ایران ریشه در اعتقادات دینی و پیوند عمیق عاطفی با معصومین، به‌خصوص امام رضا (ع)، دارد و از این آبشخور‌های ارزشمند و متعالی بهره‌مند شده ‌است. تحلیل و تبیین آیین‌های نمادین و ادبیات آیینی رضوی عامه، علاوه‌بر تبیین پیوندهای آن با فرهنگ رضوی و شخصیت امام رضا (ع)، معتقدات و باورهای ما را نیز غنا و گسترش می‌دهد. آیین‌های نمادین و ادبیات عامۀ رضوی و کارکرد و برآیند آن، مانند توسل‌جویی، هویت‌بخشی، انسجام‌یابی، همبستگی، کاستن از روزمرگی، ایجاد امید و شادی در میان نسل معاصر از نظر مؤلفه‌های تربیتی و ایجاد خودباوری بسیار مهم است؛ زیرا این کارکردها و آثار آن در تعمیم درک بهتر آموزه‌های دینی و گسترش آن در میان نسل‌های جوان، نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. این پژوهش برخی آیین‌های نمادین رضوی ازجمله چاووشی‌خوانی، نصب عَلم، بستن شال و روسری، نذورات، جاسبزی، سوغاتی‌های‌ زیارتی، دخیل‌بستن به پنجره فولاد، آب‌نوشی از سقاخانۀ اسماعیل طلایی، گنبدنمای رضوی و مژدگانی، و نیز ادبیات آیینی رضوی عامه مانند لالایی، مولودی‌خوانی، نوحه‌خوانی، کارآوا و ماشین‌نگاره‌های مردمی را که متأثر از فرهنگ رضوی هستند، با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی و تبیین می­کند‌ و نشان می‌دهد که شخصیت امام رضا(ع) با ویژگی‌های برجسته‌ای در فرهنگ و ادبیات عامه ایرانی متجلی شده‌ و آن را آیینی کرده ‌است. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-5697-fa.pdf 2016-07-22 125 147 آیین‌های نمادین ادب آیینی ادب عامه امام رضا (ع) فرهنگ رضوی فرهنگ عامه Manifestation of Emam Reza in the symbolic customs and folklore literature Iranian culture and literature originate from religious beliefs that deeply connect with Iranian people’s emotions toward innocent fellows especially Imam Reza as well as Iranian culture and folklore literature. The analysis of symbolic customs and Imam Reza’s literature custom in parallel with his personality enrich our beliefs. The symbolic customs and Razavi folklore literature result in; following, identification, coherence, cohesion, decrease in the extent of routine life, the production of hope and happiness in the contemporary age due to educational factors as well as self-confidence, because these factors play an important role in the young ages .This essay is based on context analysis, it examines the symbolic customs including heroic poems to set up flag, to tie scarf, oblation, setting off, souvenir besides folklore literature which includes Lullaby, premium, mourning, sound, people’s tools which are influenced by Razavi culture. It has shown Imam Reza’s personality, his well-known features in Iranian culture and folklore literature.   http://cfl.modares.ac.ir/article-1-5697-en.pdf 2016-07-22 125 147 symbolic customs custom literature folklore literature Emam Reza Razavi culture Khalil Baygzade 1 AUTHOR Nader Parvin 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مقایسۀ ماجرای بهمن در شاهنامۀ فردوسی و بهمن و فرامرز لکی داستان بهمن، پسر اسفندیار، در شاهنامۀ فردوسی، با وجود استقلال ظاهری، روایتی مستقل شمرده نمی‌شود و درحقیقت، جزوی از روایت اصلی رستم و اسفندیار است. این داستان، به صورت مستقل، هم موضوع «بهمن­نامه» سرودۀ ایرانشاه­‌بن‌ابی­الخیر و هم دستمایۀ منظومۀ لکی بهمن و فرامرز سرودۀ نوشاد ابوالوفایی، شاعر شهیر لکی­سرا، در عصر صفوی قرار گرفته است. ماجرای بهمن در شاهنامه، داستانی مختصر است. در این داستان، پس از به‌پادشاهی‌نشستن بهمن، به کین­جویی او از خاندان رستم پرداخته شده است. همچنین به برتخت‌نشستن بهمن، لشکرکشی او به سیستان (به کین اسفندیار)، اسارت زال و جنگ فرامرز نیز اشاره­های مختصری شده است و درنهایت، به ازدواج بهمن با همای و مرگ او می­انجامد. روایت لکی بهمن و فرامرز، تراژدی‌ای دردناک و جانبدارانه از مرگ مظلومانۀ فرامرز است. این منظومه، با شرح دلاوری­های فرامرز شروع می­شود، به شرح جنگ نابرابر بهمن با او می­پردازد و پس از شرح مرگ سوزناک او، داستان انتقام آذربرزین را با بیانی زیبا و اثرگذار به تصویر می­کشد. در این مقاله، بر آنیم ­تا وجوه اشتراک و اختلاف دو روایت را بررسی و مقایسه کنیم و میزان اثرپذیری نوشاد از فردوسی و نیز درجۀ استقلال او را نشان دهیم و سرانجام، ویژگی­های خاص منظومۀ بهمن و فرامرز نوشاد را بنمایانیم. درمجموع، اختلافات بهمن و فرامرز لکی با روایت فردوسی در شاهنامه، به­مراتب بیشتر از اشتراکات آن ­دو است. همچنین بهمن و فرامرز ویژگی­های منحصر‌به‌فردی دارند. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-7935-fa.pdf 2016-07-22 149 176 بهمن و فرامرز آذربرزین شعر لکی نوشاد ابوالوفایی شاهنامه Comparison of Bahman Adventure in Ferdowsi\'s Shahnama and Lakish Bahman –o- Faramarz The story of Bahman in Shahnameh, despite the apparent independence, isn’t an independent narration; and In fact, it is a part of the main story of Rustam and Esfandiar; but the story, independently, becomes the subject of "Bahman-Name" of Iranshah ibn Abelkhayr and "Bahman and Faramarz" of Nowshad of Abolvafa , famous Lak poet in the Safavid era. The adventure of Bahman in Shahnameh is a brief story. In this story, after Bahman's Enthronement, he has attended to his animosity of the house of Rustam. He addressed there to Bahman's enthronement, his campaign in Sistan (to vengeance of Esfandiar), captive of Zal and Faramarz war, and finally, the marriage of Bahman with Homay and his death. But narrative of "Bahman and Faramarz", is the painful tragedy and partial description about oppressed death of Faramarz. This verse book begins with a description of Faramarz's bravery; narrates Bahman's Unequal battle with him and after describing his deplorable death, describes the story of revenge of Azar borzin in a beautiful and effective narrative voice. In this paper, we are going to analyze and compare the similarities and differences between the narrative of Ferdowsi and the influence of Ferdowsi of Nowshad and also show the degree of Nowshad's independence from Ferdowsi and finally, the particular characteristics of the verse book "Bahman and Faramarz" of Nowshad. Overall, the differences between "Bahman and Faramarz" of Nowshad and Ferdowsi's narrative, are more than their similarities.  http://cfl.modares.ac.ir/article-1-7935-en.pdf 2016-07-22 149 176 Bahman and Faramarz" "Azar Borzin" "Laki Poetry" "Nowshad of Abolvafa" "Shahnameh" Ali Noori 1 AUTHOR Behnoosh Rahimi Harsini 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نمادهای اسطوره‌ای در اشیا و دستینه‌های سنگسری عشایر کوچندۀ سنگسری یکی از کهن­ترین اقوام ساکن در ایران هستند که بخش عمدۀ معیشتشان بر پایۀ دامداری مبتنی بر کوچ استوار است و هنوز برخی از آن­ها به این شیوۀ زندگی وفادار مانده­اند. هدف از این مقاله بررسی تداوم فرهنگی از طریق ریشه­یابی تاریخی نقوش اسطوره­ای و نمادینی است که زنان ایل سنگسری بر روی انواع صنایع به­ویژه دست­بافته­ها و زیورآلات سنتی خلق کرده­اند. هویت فرهنگی هر ملتی دراساس امری تاریخی است و بحث محوری در این فرض، مفهوم تداوم است؛ بنابراین بدون دیرینه­شناسی عناصر فرهنگی نمی­توان هر فرهنگ را کامل و جامع شناخت؛ زیرا شناخت فرهنگ هر قوم یا گروهی مستلزم پژوهش­های ریشه­ای و تاریخی است. روش مطالعۀ این پژوهش مبتنی بر بررسی اسناد و متون و مشاهدۀ مستقیم صنایع دستی مردم سنگسر است.  http://cfl.modares.ac.ir/article-1-7576-fa.pdf 2016-07-22 177 198 ایل سنگسر میترا تداوم فرهنگی اسطوره ایزد بهرام The Evaluation of Mythical Symbols on Sangesari Objects and Manual Arts The nomadic clans of Sangesari are one of the most ancient Iranian peoples whose subsistence is predominantly based on wandering based pastoralism and some of them are still faithfully living in this manner. The goal of this essay is to assess the cultural perpetuation via historical and radical pursuit of the mythical and symbolic features that Sangesari women have traditionally created on many kinds of manual arts especially on woven and ornaments. The cultural entity of any people is substantially historic in which the main discussion is performed around the concept of continuity. Thus, without a paleontology of cultural elements, we cannot make a complete and comprehensive knowledge about culture, since the cultural cognition of any people or group depends on radical and historical investigations. The research method in this study is based on documents and texts and direct observations to Sangesari manual arts. http://cfl.modares.ac.ir/article-1-7576-en.pdf 2016-07-22 177 198 Sangesari tribe Mitra Cultural perpetuation myth Izad Bahram Jalaledin Rafifar 1 AUTHOR Seyed Mohammad Chavoshi 2 AUTHOR