OTHERS_CITABLE
بازگشت از مرگ در قصههای عامیانۀ ایرانی
دلایل وقوع مرگ و واکنش به آن برای شخصیتهای مختلف قصه متفاوت است. این مسئله وقتی برجسته میشود که قهرمان و یا محبوب او در میانۀ داستان مرده باشد. از آنجا که پایان خوش از ملزومات قصههای عامیانه است، راوی راهی برای جبران این مسئله مییابد و آن بازگرداندن مرده از مرگ است. در این نوشتار تلاش میشود، بنمایۀ بازگشت از مرگ و ارتباط آن با فرهنگ عامه در داستانها بررسی شود. جامعۀ آماری این تحقیق، شامل همۀ تیپهای قصههایی است که بنمایۀ بازگشت از مرگ دارند. ابتدا، با مطالعۀ کتاب طبقهبندی قصههای ایرانی نوشتۀ اولریش مارزلف، 12 تیپ قصه شناسایی شدند. روایتهای مختلف این قصهها نیز به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، از میان کتابهای قصههای عامیانه یافت و به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. با مطالعۀ این قصهها مشاهده شد که راوی چه برای ایجاد تعلیق و زیباتر کردن داستان و چه برای رساندن پیامی خاص به مخاطب در داستان خود، از بنمایۀ بازگشت از مرگ استفاده کرده است. شیوۀ طرح این بنمایه، ریشۀ آن و این نکتۀ مهم که سیری تکاملی برای بیان این مطلب در قصهها وجود داشته، مهم است. گذر زمان، یافتههای تازۀ بشری و اتفاقات تاریخی، بیشک در طرح این قصهها مؤثر بوده است. در نهایت، از تحلیل محتوای روایتها میتوان نتیجه گرفت، هرچند طرح مسئلۀ بازگشت از مرگ در طول سالیان، شکلهای مختلفی به خود گرفته و سیر تحول آن از اسطوره به جادو و از جادو به دین بوده است؛ اما اصل موضوع، توانایی بازگشت از مرگ در روایتهای مختلف ثابت بوده است.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-25119-fa.pdf
2019-02-15
1
18
مرگ
قصههای عامیانه
فرهنگ عامه
تحلیل محتوا
طبقهبندی قصهها
Returning from Death in Iranian Folk Tales
The reasons for the appearance of death and the reaction to it are different for the various characters of the story. This question becomes obvious when his hero or his beloved is dead in the middle of the story. The end being favorable to the requirements of folk tales, the narrator finds a way to tackle this problem and it is the return of the dead to the death. In this paper, the author has tried to look at the story of the return of death and its relationship with folklore in stories. The statistical population of this research includes a variety of stories whose content is the return of death. First, by studying Ulrich Marzolf's book entitled “typology of Persian folk tales”, 12 stories have been identified. Various stories of these stories have also been found in popular sampling books and analyzed through content analysis. While studying these stories, the author of the present study discovered that the narrator has used the idea of a return to death either to make the story more suspicious and beautiful, or to convey a particular message to the public in its history. The passage of time, new discoveries of humanity and historical events have undoubtedly contributed to the development of these stories. Finally, through content analysis of the stories, it is possible to conclude that although the problem of the return of death has taken many forms over the years and that its evolution goes from myth to magic and from magic to religion, the major theme which is return from death has been the fix element in different narratives.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-25119-en.pdf
2019-02-15
1
18
Death
Folk tales
Folklore
Content analysis
Typology of tales
atefeh
ghafouri
aghafouri1461@gmail.com
1
MA. in Iranology, Department of History, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Shiraz, Shiraz, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بازنمایی فرهنگ کار و کارآفرینی در ضربالمثلهای بختیاری
کارآفرینی، در محیطهایی گسترش مییابد که ارزشها و باورهای آن محیط، متناسب با فرهنگ کارآفرینی باشند. بنابراین، شناخت فرهنگ کار و کارآفرینی در محیطها و در میان اقوام مختلف، امری ضروری است. ضربالمثلها، میتوانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند؛ زیرا تجلیگاه ارزشها و باورهای هر قومی هستند و نگرشهای آنان را به امور مختلف مانند فرهنگ کار و کارآفرینی نشان میدهند. هدف این پژوهش، بررسی فرهنگ کار و کارآفرینی، بر اساس ضربالمثلها در فرهنگ بختیاری، با روش تحلیل محتواست. سختکوشی، مسئولیتپذیری، مراقبت، تقدیرگرایی، نگرش جنسیتی به کار، خلاقیت، قانونمندی و عقلگرایی، ازجمله مؤلفههای فرهنگ کار در فرهنگ بختیاری هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد، از طریق ضربالمثلها در فرهنگ بختیاری، این ارزشها و باورها در مورد کار و کارآفرینی، نهادینه میشود که انسان باید در انجام کارها، پشتکار و سختکوشی داشته، مسئولیتپذیر باشد. بر اساس مهارت عمل کند و کارها را بهصورت گروهی انجام دهد. در ضمن، داشتن ثروت، بهعنوان یک ارزش مطرح است. این نگرشها، با فرهنگ کارآفرینی همخوانی دارند؛ اما نگرش مثبت به تقدیرگرایی، توجه به پایگاه انتسابی و نگرش منفی به خلاقیت و کار زنان، ازجمله موارد ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی در ضربالمثلهای بختیاری هستند که با مؤلفههای کارآفرینی همخوانی ندارند.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-22169-fa.pdf
2019-02-15
19
45
فرهنگ بختیاری
ضربالمثل
کارآفرینی
مسئولیتپذیری
استقلال
Representation of the culture of work and entrepreneurship in Bakhtiari proverbs
Entrepreneurship develops in environments where the values and beliefs of the environment are appropriate to the culture of entrepreneurship. Therefore, it is essential to recognize the culture of work and entrepreneurship within different ethnic groups. Proverbs can be very effective in this regard because they are the manifestation of the values and beliefs of each ethnic group and their attitudes towards different issues, such as work culture and entrepreneurship. By adopting the method of content analysis, the purpose of this study was to explore the culture of work and entrepreneurship based on counterfeits in Bakhtiari culture. Compassion, responsibility, care, fidelity, gender, creativity, legality and rationalism are the elements of the culture of work in Bakhtiari culture. The results of the study show that, by the multiplicity of examples of Bakhtiari culture, these values and beliefs about work and entrepreneurship are institutionalized, that one must be responsible for the conduct, perseverance and hard working. These attitudes are in line with the entrepreneurial culture, but the positive attitude towards fanaticism, the focus on the point of reference and the negative attitude towards women's creativity and work, including weaknesses in the culture of work and entrepreneurship are found in the proverbs of Bakhtiari, which do not correspond to the entrepreneurial components.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-22169-en.pdf
2019-02-15
19
45
Bakhtiari culture
proverbial expression
entrepreneurship
responsibility
independence
Ebrahim
zaheri ABDEVAND
zaheri_1388@yahoo.com
1
assistant
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی آداب، رسوم و آیینهای سوگواری در قصههای عامیانه (با تکیه بر کتاب "قصههای مشدی گلین خانم" و "جامعالحکایات")
در این نوشتار سعی بر آن است، با بررسی آداب، رسوم و آیینهای سوگواری ذکرشده در دو کتاب قصههای مشدی گلینخانم و جامعالحکایات ـ که دربرگیرندۀ قصههایی با درونمایۀ مرگ هستند ـ پی ببریم که گذشتگان ما در قصههای عامیانه، هنگام مرگ عزیزان چه آیینهایی انجام میدادند و چگونه از رنج خود در فراق آنها میکاستند. کتاب قصههای مشدی گلینخانم شامل 110 قصۀ ایرانی و کتاب جامعالحکایات شامل 46 حکایت، هر دو از گنجینههای مکتوب داستانهای عامه هستند. حاصل این پژوهش ـ که مبتنی بر منابع کتابخانهای و بهصورت توصیفی - تحلیلی انجام شده است ـ نشان میدهد که گذشتگان ما بر اساس آنچه در آثار اشارهشده گفته شد، در برابر این رخداد اجتنابناپذیر، واکنشهایی داشتهاند که در پیوند با مفاهیم آیینی و فرهنگی جامعه و بهگونهای نکوداشت سنتها، درخور تجزیه و تحلیل هستند. رفتارهایی نظیر دستمال سیاه در دست گرفتن، بستن بازوبند سیاه به بازو، سیاهپوش کردن کاخ و دستگاه سلطنتی، کلاه بر زمین زدن، گریبان خود را پاره کردن، بهسر و روی خود زدن، اطعام دادن به مردم هنگام مرگ عزیزان، مراسم سوم و چهلم و سالگرد گرفتن، دفن کردن همسر میت هنگام مرگ با او )انداختن همسر متوفا بعد از مرگ او در چاه(، دفن کردن شخص متوفا در خانه، تاج بر زمین زدن و امثال آن که پس از مرگ نزدیکان، از طرف بستگان مشاهده میشود، بهنوعی بیان ادامۀ حیات پس از مرگ، طلب آمرزش و رحمت برای متوفا، فراخوانی نیروهای فراسویی برای یاری و همراهی متوفا و ایجاد امید و انگیزه برای بازماندگان است.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-19435-fa.pdf
2019-02-15
47
68
آداب و رسوم
فرهنگ عامه
قصههای عامیانه
مرگ
A study on the traditions and mourning rituals in folk tales relying on the story books of "Mashadi Galin Khanoom" and "Jame-al Hekayat"
In this paper, the authors have tried to describe the rituals, customs, and rituals of mourning mentioned in two books of Galin-Khanum and Jawami ul-Hikayat tales, which contain the stories on the theme of death in folk tales, and how the ancient people are dealing with their grieves when disappearing one of their close relatives. Galin Khanum tales book contains 110 Persian tales and the book Jawami ul-Hikayat consists of 46 narrations, both of which are written in the folk tales. The result of this research which is based on bibliographic and descriptive-analytic resources, suggests that our ancestors, based on what has been mentioned in the works, have reacted to this inevitable event. The latter has been associated with ritualistic and cultural concepts of the community. These traditions are totally relevant and deserve to analysis. Behaviors like taking a black handkerchief in hand, tying a narrow black armpit to arm, blacken the royal palace etc. are among the rituals which are In some way, the expression of the continuation of life after death, the demand for forgiveness , mercy for decease and the creation of hope and motivation for the survivors.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-19435-en.pdf
2019-02-15
47
68
Customs
Folklore
Folk tales
Death
elham
alimirzaee
elham.mirzaeeali94@gmail.com
1
univercity valiasr rafsanghan
AUTHOR
2
AUTHOR
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و مقایسۀ داستان کوش پیلدندان در کوشنامه و طومارهای نقالی
داستان «کوش پیلدندان» در کوشنامه، از چند بخش مهم تشکیل شده است: داستان «کوش و دارنوش»، «آبتین و فرانک (فرارنگ)»، «کوش برادر ضحاک»، «نبردهای کوش در چین و ماچین و هند»، «نبردهای کوش در مغرب» و در پایان هم داستان «توبۀ کوش». از این بخشها، داستانهای «آبتین و فرانک»، «کوش برادر ضحاک» و داستان «نبردهای کوش پیلدندان در مغرب»، در متون نقالی بیشتر انعکاس یافته است. در این جستار، صرفاً داستانهای «کوش، برادر ضحاک (یا نبیرۀ ضحاک)»، و داستان «نبردهای کوش پیلدندان در مغرب»، در هشت متن نقالی بررسی میشود. در این متون چند نکتۀ مهم وجود دارد. حدود روایت در این متون بدین صورت است که کوش بن کوش، نبیرۀ ضحاک ـ که در مغرب حکومت میکند ـ بهدست یکی از افراد خاندان رستم کشته میشود و فرزندش کوش پیلدندان به انتقام خون پدر، با لشکر عادیان به نبرد خاندان رستم میرود و او نیز کشته میشود. این گزارش به این شکل در منظومۀ کوشنامه وجود ندارد و طی دگردیسیهایی که معمولاً در متون نقالی پیش میآید، شکل گرفته است. بنابراین، مقالۀ حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانهای، میکوشد این موضوع را به روش قیاس بررسی و تحلیل کند. گفتنی است کوش با نامهای مختلفی همچون کوش، گوش، بوغ، نیساد، نیریز، قطران و همچنین، پیلدندان و بیلدندان در متون نقالی وارد شده است.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-26511-fa.pdf
2019-02-15
69
91
کوشنامه
کوش پیل دندان
طومار نقالی
شاهنامه.
A Comparative Study of the Story of Koosh with Elephant (Tusk-Like) Teeth in Koosh Nameh and Narration (Storytelling) Scrolls
The story of “Kush Pil Dandan” in “Kush Namah “has been consisted of several important parts. The story of “Kush and Darnush “ , “ Abtin and Franak “ , “ Kush – Zahak’s brother “ , “ Kush’s battles in China and India “ , “ Kush’s battles in West” and finally “ Kush’s repentance” story. Based on these sections, the stories entitled “ Abtin and Franak “ , “ Kush – Zahak’s brother “ , “ Kush’s battles in China and India “ , “ Kush’s battles in West” have been frequently quoted in story scrolls. This paper will only examine "Kush’s story- Zahak’s brother and “Kush Pil Dandan’s battles in the west” in eight story scrolls. However, there are some important notes in these texts. Therefore, this paper, using a descriptive analytical method and based on the resources of the library, tries to analyze this issue by analogy. It should be noted that Kush has entered a number of different names, such as Kush, Ears, Bough, Nishad, Nayriz, Qatran, as well as Pil-dandan and Bil-dandan in narrative texts.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-26511-en.pdf
2019-02-15
69
91
Koosh Nameh
Koosh with Elephant Teeth
Koosh
Narration Scrolls
Shah Nameh.
fatemeh
sadeghi naghdali olya
f.sadeghi1386@yahoo.com
1
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Payame noor University.
AUTHOR
Aliasghar
Bashiri
aliasgharebashiri@gmail.com
2
Instructor of Almostafa University
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی گفتمان واژگان ترانههای نوازشی بر پایه انگارۀ فرکلاف
ترانههای نوازشی بخشی از ترانههای عامیانۀ کودکان هستند که از خلقوخوی مادرانه سرشارند و آرمانها، آرزوها، رنجها، حسرتها و دلتنگیهای مادر را بر پایه نظامهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی بیان میکنند تا محرک عواطف کودکان باشند. پژوهش پیش رو، ترانههای نوازشی فارسی را از طریق نشانههای موجود در متن، بر اساس نظریۀ تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف در سطح توصیف واژگانی با رویکردی توصیفی - تحلیلی در 1000 مصراع که بسامد کاربردی آنها، اساس این گزینش بوده، واکاوی کرده است. دستاورد پژوهش نشان میدهد، انواع طبقهبندی واژگانی بر اساس نظریه مذکور در این گونه از ترانهها کاربرد داشته؛ اما بسامد کاربرد واژههای زبان محاورهای بیش از گونههای دیگر است. چنانکه گفتمان مادر در بیان واقعیتهای اجتماعی مانند مردسالاری، برتری جنسیتی، بیوفایی همسر، فقر و اوضاع نابسامان اقتصادی و بیداد زمانه در قالب واژههای محاورهای و عامیانه با زبانی ساده و زیبا و برخاسته از عشق و عاطفه آمده است. بر این اساس، واژههای ترانهها نقش مؤثری در آفرینش عاطفۀ شعری و انتقال احساس مادرانه (ترس از آینده، امید به آینده، نفرت، تنهایی و درنهایت پذیرش مخاطب) دارند. چنانکه بیان واقعیتهای جامعه در قالب واژههای عامیانه، سبب فهم کامل کودک از واقعیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نیز اثرگذاری کلام مادر بر ذهن وی (کودک) شده است.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-22317-fa.pdf
2019-02-15
93
116
واژههای کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان
ترانههای نوازشی
نورمن فرکلاف
ادبیات شفاهی
Critical analysis of the vocabulary discourse for caress songs based on Firclough theory
Lullabies are popular children's songs that are full of maternal femininity and express the mother's goals, aspirations, sufferings, sorrows and mourning, based on cultural systems and social behaviors that stimulate children's emotions. The present study examines Persian lullabies through textual signs based on critical theory of Norman Fairclough analysis at lexical level using descriptive-analytic research methodology. The corpus of study consists of 1000 hemistich whose application frequency is the basis of this selection. The results of the current research showed that different kinds of lexical classification have been used in this type of song, but the frequency of use in colloquial language is higher than that of other varieties. While the mother's speech has come to express social realities such as patriarchy, gender superiority, spouse disloyalty, poverty and critical economic conditions of the time, they are presented in the form of plaintive and linguistic words with amorphous linguistic language. Accordingly, lexical items of lullabies have an effective role in creating the poetic sense and transferring the maternal sense (fear of the future, hope for the future, repugnance, solitude, and ultimately acceptance of the audience). As the expression of the reality of society in the form of folk words, the child's full understanding of the social, cultural and political realities, as well as the influence of the word of the mother on his mind (the child), have been completely described.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-22317-en.pdf
2019-02-15
93
116
Keywords: Discourse Critical Analysis
caress songs
Norman firclough
Oral Literature.
Fateme
Aybakabadi
f.eybakabadi@yahoo.com
1
Razi University PHD student of Persian Language and Literature
AUTHOR
Khalil
Baygzade
kbaygzade86@gmail.com
2
Razi University associate professor of Persian of Language and Literature
AUTHOR
Ebrahim
Rahimi Zangeneh
Erahimi2009@yahoo.com
3
Razi University Assistant Professor of Persian Language and Literature
AUTHOR
Fateme
Kolahchian
kolahchian@razi.ac.ir
4
Razi University Assistant Professor of Persian Language and Literature
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل جایگاه فرهنگ عامه ایرانی در غزلیات بیدل دهلوی
اشعار بیدل دهلوی بهعنوان یکی از شاعران طراز اول شعر فارسی ـ که خارج از مرزهای جغرافیایی ایران میزیسته ـ دربرگیرندۀ تنوع فرهنگ عامه و بهویژه، فرهنگ عامۀ ایرانی است. در پژوهش حاضر تلاش میشود غزلیات وی از منظر تبلور فرهنگ عامه بررسی شود. از این رو، در وهلۀ اول نشان داده شد که بیدل دهلوی با وجود آنکه شاعری غیرایرانی است، در بازتاب فرهنگ عامه در بطن اشعار خود، به انحای مختلف و بهصورت خودآگاه یا ناخودآگاه، بهشدت متأثر از فکر و فرهنگ ایرانی بوده است. در این پژوهش، سرچشمهها و خاستگاههای برخی از سنن و اعتقادات عامیانۀ مستتر در شعر بیدل ـ که در فرهنگهای هندی و ایرانی دارای بنمایههای مشترکی هستند ـ تحلیل و بررسی و مشخص شد که در این زمینه نیز نگاه اجتماعی و ادبی بیدل بهسمت پیشینۀ فرهنگی ایران است و شعر او رنگ و بوی ایرانی دارد.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-24548-fa.pdf
2019-02-15
117
143
آداب و رسوم اجتماعی
باورهای عامیانه
بیدل دهلوی
فرهنگ عامه
Analysis of Iranian Popular Culture in Poetry of Bidel Dehlavi.
Bidel Dehlavi’s poems- as one of the prominent figures of Persian literature who was living out of Iran’s geographical frontiers – include popular culture especially Iranian culture. In the present study, his poems will be examined from the view point of the crystallization of popular culture. It was demonstrated in the first chapter that although he is a non-Iranian poet; Bidel Dehlavi was strongly influenced by Iranian thought and culture to reflect the folklore in his poetry in different ways, consciously or unconsciously. In this research, the sources and origins of some of the popular traditions and beliefs of Bidel's poetry, which are common in Indian and Iranian cultures, have been analyzed and revealed that in this respect, Bidel’s social and literary vision is the cultural background of Iran and his poem reflects Iranian culture.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-24548-en.pdf
2019-02-15
117
143
Social customs
Folk beliefs
Bidel Dehlavi
Folklore
shoaib
khosravi
khosravi_literature@yahoo.com
1
-
AUTHOR
eesa
najafi
enajafi1@yahoo.com
2
Assistant Professor OF Razi university
AUTHOR
Elias
Noraei
nooraei@razi.ac.ir
3
Associate Professor of Razi university
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
معرفی رباعی های عامیانه دامغانی بانام محلی «روایی» و تحلیل محتوایی وساختاری آن ها
«روایی»ها شعرهای عامیانهای هستند که با لهجۀ مردم دامغان کاربرد محلی یافتهاند. این اشعار بیشتر در مراسم سرور و عروسی از سوی خویشاوندان زن ـ که از منسوبان عروس و داماد هستند ـ در خوشامدگویی ورود به مجلس سرور و شادباش عروس و داماد خوانده میشود. رواییها بیشتر در قالب رباعی و در مضامین غنایی است. هدف پژوهش حاضر، معرفی و تحلیل ساختاری و محتوایی رواییها، با بررسی مناسبتی این اشعار
بهمنظور معرفی و ثبت آنها بهعنوان مصادیقی از اشعار عامیانه است. برجستهسازی این اشعار بهسبب اینکه دربردارندۀ افکار و آداب و رسوم یک منطقه است، میتواند ما را در شناخت و بررسی سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی شهر دامغان یاری رساند. به این منظور از اشعاری با جمعآوری میدانی و کتاب فولکلور دامغان تألیف محمدعلی طاهریا استفاده شده است. بهطور کلی بررسیهای انجامشده، رواییها را در دو بخش محتوایی و ساختاری دستهبندی کرده است. در بخش محتوایی، اشعار در دو بخش محتوای مناسبتی و واژههای آغازین و در بخش ساختاری، از سه منظر زبان، صور خیال، موسیقی و وزن تحلیل میشوند.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-19258-fa.pdf
2019-02-15
145
172
روایی
رباعی های عامیانه
دامغان
محتوا
ساختار
An introduction to Damghan’s folklores under the title of local narratives, Content and structure analysis of narrations
Ravaei is a common folk lyrics and song of marriage among inhabitants of Damghan. They are in the form of Ruba’i with lyric content. The current research seeks to investigate, introduce and structural - content analysis of these lyric forms in order to sound and register them as the examples of folk poems. Because they include the thoughts and customs of a region, they can help us identify and examine the social and cultural developments of Damghan. To this end, the collection of poems - Damghan folklore book, written by Mohammad Ali Taheria, was used. In general, the current analysis has divided the stories into two parts: content and structure. In the content analysis section, the poems are analyzed in two parts of the contents of the relationship and the first words of the analysis. In the structural part, the analysis of the stories is considered from three angles: language, figures of speech, musics and metre
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-19258-en.pdf
2019-02-15
145
172
ravaee
quatrain songs
damghan
content
structure
eiham
momeni
momenielham93@gmail.com
1
student of semnan UN
AUTHOR
mohammad
rezaee
mohamadrezaie@semnan.ac.ir
2
Assistant professor of semnan Un
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تقدیرگرایی و تعامل آن با قدرت در ابومسلم نامه طرسوسی با رویکرد تاریخگرایی نو
حماسۀ ابومسلمنامه، روایتی منثور بر اساس شخصیت تاریخی ابومسلم خراسانی است که در کوی و برزنها بر سر زبان قصهپردازان افتاد. بدین سبب، بسیاری از جلوهها و باورهای عامیانه در آن راه یافته است. از جملۀ این اعتقادات، سرنوشتباوری و تقدیرگرایی است. تاریخگرایی نو بر اثرپذیری متن (روایت) از بافت جامعه تأکید دارد و مهمترین بافت هر متن را روابط مربوط به قدرت، تلاش برای انتقال قدرت و دستیابی به آن میداند. این رویکرد بر آن است که مؤلّف یا هنرمند از نظرها، واژگان و باورهای فرهنگ خود برای تولید اثری بهره میجوید که برای مخاطبی از همان فرهنگ قابل درک و فهم باشد. بدین سبب متن ادبی ضرورتاً با یک گفتمان یا یک ایدئولوژی پیوند مییابد و میتواند وسیلۀ انتقال قدرت هم باشد. جستار پیش رو، در پی آن است با استناد به ابومسلمنامۀ ابوطاهر طرسوسی، گفتمان تقدیرگرایی و نشانههای آن را با توجه به واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی عصر به روش توصیفی ـ تحلیلی تبیین کند. در پایان مشخص شد اعتقاد به تقدیر و سرنوشت و نشانههای آن متأثر از میدان گفتمانی حاکم و آبشخور آن گفتمان دینی عصر (جبرگرایی) است. در کشاکش گفتمانی داستان، راوی، بسیاری از امور و رخدادها و حتی کنشهای اجتماعی را به تقدیر نسبت میدهد. بدین ترتیب، ابومسلمنامه در منازعۀ گفتمانی در راستای هژمونی شدن گفتمان تقدیرگرایی و توجیه و تحکیم قدرت عمل میکند.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-20556-fa.pdf
2019-02-15
173
197
ابوطاهر طرسوسی
تقدیرگرایی
جبر
ابومسلمنامه.
Fidelity and its interaction with power in Abu Moslem\'s Letter to Tarsawi with the New Historical Approach
Based on the historical personality of Abu Muslim Khorasani, the epics of Abu Muslim Nameh is a narrative prose which has been famous throughout the history of the storytellers. For this reason, many folk tales and beliefs have been emerged. One of these beliefs is Fatalism. The new historicism emphasizes the influence of the text (narrative) on the ontext of society and considers the context as the most important element of each text as power relations, an attempt to power transfer and its realization. Being necessarily linked to a speech or an ideology, the literary text can also be a means of power transfer. By adopting a descriptive –analytical approach, the current research seeks to investigate fatalism discourse and its semiotic universe by referring to cultural and social facts based on Abu Muslim Nameh. The results showed that to believe in fate and destiny and its signs have been under the influence of dominant discursive field. In this fictional field, the narrator attributes all the events, affairs and social facts to fate and destiny. Finally, Abu Muslim Nameh takes the path towards hegemonic discourse and power stability.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-20556-en.pdf
2019-02-15
173
197
Abu Tahar Tarsawi
Fatefulness
Algebra
Abu Moslem Letter.
Ruhollah
Hadi Sormagi
rhadi@ut.ac.ir
1
University of Tehran
AUTHOR
Zobeydeh
Soortichi
z_soortichi@yahoo.com
2
tehran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
زمینه و سیر تاریخی داستان بئر ذات العَلَم
حضرت علی(ع)، امام اول شیعیان، بهعنوان یکی از پهلوانان شکستناپذیر تاریخ صدر اسلام، همواره مورد توجه قصهسرایان و داستانپردازان دینی بوده و روایتهای داستانی بسیاری بر محور پهلوانیهای ایشان ساخته و پرداخته شده است. برخی از این داستانها جدا از پردازش داستانی و غیرتاریخی خود، در واقعیتهای تاریخی ریشه دارند (فتح خیبر، غزوۀ خندق و... )؛ اما شماری از آنها نیز بیشتر ساختۀ ذهن قصهگویاناند. هرچند میتوان زمینهای دور و کمرنگ از تاریخ برای آنها یافت. در این جستار به بررسی روایتها و شواهد و زمینۀ تاریخی یکی از این داستانها بهنام داستان «بئر ذاتالعَلَم» – از سدۀ دوم تا سیزدهم هجری - خواهیم پرداخت. در بخش نخست، شواهد و روایتهای این داستان را به ترتیب تاریخی بهدست میدهیم و سپس با مقایسۀ عناصر داستان با متون تاریخی، به هستۀ تاریخی آن خواهیم رسید و در پایان، سیر تاریخی «بئر ذاتالعَلَم» را بهعنوان یک نام جغرافیایی بررسی خواهیم کرد.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-24186-fa.pdf
2019-02-15
200
221
حضرت علی (ع)
خرائطی
ابن شهرآشوب
بئر ذات العلم
حدیبیه
A Study of the Historical Course of the Story of Be\'er-e Zaat-al-alam and its Historical Background
As the most prominent hero of the early history of Islam, Imam Ali (AS), the first Imam of the Shiites has always been considered by religious narratives and storytellers. Nowadays, there are diverse narrative fictions on his character. Some of these stories, apart from their fictive and non- historical behavior have their roots in historical facts (Fath , Kheibar, Khandagh) , but some of them belong to the esprit of writer. In this study, the author will examine the narratives and history of one of these stories entitled “Bae’r Zat-al-Elm” dated from 2th to 13th centuries. In the first section, the author will present the evidence and narratives of this story in historical order and then by comparing the elements of the story with historical texts to its historical core, we will finally examine the historical evolution of the “Bae’r Zat-al-Elm “ as a geographical name.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-24186-en.pdf
2019-02-15
200
221
Imam Ali
Kharaeti
Ibn shahr-Ashoob
Be`r-e Zaat-al-alam
hudaybiyyah
rahim
farajollahi
rahim_azar@yahoo.com
1
Isfahan, university of Isfahan, faculty of humanities, department of persian literature
AUTHOR
gholamhosein
sharifi voldani
rahimfarajollahi1360@gmail.com
2
Isfahan, university of Isfahan, faculty of humanities, department of persian literature
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مضامین، آیینها و باورهای مردمی در رباعیات مولوی
بررسی فرهنگ عامه در آثار ادبی، ازجمله رویکردهایی است که میتواند در مطالعات میانرشتهای، همچون علوم اجتماعی، قومشناسی، پژوهشهای فرهنگی و... سودمند افتد. این قبیل پژوهشها، افزون بر بازنمایی فرهنگ پیشین هر سرزمین، تفاوتها و فاصلههای جامعۀ امروز را با گذشته نیز آشکار میسازد. بازتاب آداب و سنن، دانشها و باورهای مردمی را در متون ادبی نیز میتوان دید. شاعران و نویسندگان که برآمده از فرهنگِ پایۀ سرزمین خویشاند، فرهنگ غالب اجتماع خود را در آثارشان بازتاب میدهند. از این رو، متون ادبی میتوانند این گزارههای فرهنگی و اجتماعی را به خوانندگان نسلهای بعد منتقل کنند. در این پژوهش تلاش بر آن بوده است تا رباعیات مولوی، از منظر غلبه و نفوذ باورهای عامیانه در آن، بررسی شود. هدف، تعیین بسامد و نیز چگونگی بهکارگیری این قبیل عقاید در رباعیات مولوی بوده است. پژوهش در دو حوزۀ «بازتاب آداب و رسوم و باورهای اجتماعی در رباعیات مولوی» و «بازتاب باورها و عقاید مردمی در رباعیات مولوی» سامان یافته است. حاصل بررسی، بیانگر بسامد بالای این آیینها و باورها در رباعیات مولوی است. همچنین، پژوهش حاضر نشان میدهد شاعر تنها روایتگر برخی آداب و آیینها و باورهای عصر خویش نبوده و عمدتاً با دستمایه قرار دادن این اندیشهها و رسوم و آداب و عقاید، به مضمونپردازی هنری یا ملموس ساختن اندیشههای عرفانی، مذهبی و انسانشناسانۀ خویش، برای مخاطب پرداخته است.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-23876-fa.pdf
2019-02-15
223
246
مولوی
رباعیات
مضامین و باورهای مردمی
فولکور
آداب و رسوم
Themes,customs and folk beliefs in Mowlavi\'s quatrains
The study of popular culture in literary works is one of the approaches that may be useful for interdisciplinary studies such as the social sciences, ethnology, cultural research etc. In addition to represent the ancient culture of a society, these studies reveal the differences and distances between today's society and the past. Reflections on traditions, science and popular belief can also be found in literary texts. Thus, literary texts can potentially transfer these socio-cultural propositions to readers of next generation. The goal of the present study was to determine the frequency and the manner one can apply these beliefs to Rumi’s Ruba’i. The research has been organized in two areas: "Reflection of social customs and habits in Rumi's Rubai “and "Reflection of popular beliefs in Rumi's Ruba’i. The results showed high frequency of these beliefs in Rumi’s Ruba’i. In addition, the present study showed that the poet was not only the narrator of certain rituals and beliefs of his time; but also he has concentrated on the artistic thematization by rendering the current thoughts mystic, religious and anthropological for his addressee.
http://cfl.modares.ac.ir/article-1-23876-en.pdf
2019-02-15
223
246
Mowlavi
quatrains
themes and folk beliefs
folklore
customs
shahin
haghighi
shahin.haghighi97@gmail.com
1
faculty member of Jahrom University
AUTHOR