fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
5
18
online
1
fulltext
fa
بازتاب گویش لری در آثار حسین پناهی
Reflection of Larry dialect in the literature of Hossein Panahi
برای اثبات تأثیر گویش مادری نویسنده و شاعر در هر اثر میتوان از هنجارگریزی گویشی بهعنوان یکی از شواهد کمک گرفت. هنجارگریزی گویشی یکی از انواع هشتگانۀ هنجارگریزیهای لیچ است. در این نوع هنجارگریزی، ساختی غیر از زبان هنجار وارد زبان ادب میشود که میتواند ردپایی از جغرافیای شاعر یا نویسنده باشد. در میان تحقیقات انجامشده در زمینۀ هنجارگریزی، پژوهشی که بهطور اخص به تأثیر محیط و جغرافیای شاعر و چرایی استفاده از هنجارگریزی گویشی پرداخته باشد، انجام نشده است. در این تحقیق برآنیم که هنجارگریزی گویشی را در آثار نثر و شعر حسین پناهی بررسی کنیم و به تأثیر محیط زندگی در شعر و نثر وی بپردازیم. بدین منظور شانزده اثر1 نثر و شعر وی بهطور کامل بررسی و مقایسه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در آثار دورۀ اول، پناهی تأثیر بسیاری از محیط خود و زندگی عشایری دوران کودکی گرفته است. او با کاربرد واژهها و اصطلاحات گویش لری در آثارش، تصاویری از خاطرات دوران کودکی و اوضاع زندگی عشایری را نشان داده و رنج و شادی را درهم آمیخته است؛ اما در دورۀ دوم آثار او، ردپای کمتری از محیط و زندگی عشایری به چشم میخورد. در بیشتر آثار این دوره- که دربارۀ نگاه او به دنیا و مسائل آن همانند عدالت، درد بیداری و ... است- هنجارگریزیهای گویشی کمتر است.
This paper tries to show that we canuse dialect deviation as an evidence for demonstrate effectiveness of native dialect of writer and poet in his/her literatures.For showing effects of dialect at literature can be used dialectical deviation. Dialectical deviation is one of eight deviations of Leach. At this type of deviation, abnormal construction will enter the Literature Language that can trace the geography of the poet or author.Among the researches down in the field of deviation;there is no research about the impact of the poet environment and geography particularly and why usingdeviation. At this paper, we are going to review dialectical deviation in the Hossein Panahi prose and poetry and discuss the impact of the environment on his verse and prose. For this purpose sixteen proses and poetries of Hossein Panahi investigated and comparedcompletely. The results show that in the literaturesof the first period, Panahi accepted impact of his environment and the live of nomadic childhood.By using words and phrases of Larry dialect in his literatures; he is shown images of childhood memories and nomadic life conditions. Thus, he is mixed suffering and joy. But in the second period of his literature, there is fewer trace of environment and nomadic life. In line with the theme, works format of this period that is about his view of the world and its problems such as justice, awakening pain,etc.there is less dialect deviation.
Larry dialect؛ deviation؛ dialect deviation؛ Hossein Panahi
گویش لری؛ هنجارگریزی؛ هنجارگریزی گویشی؛ حسین پناهی
1
37
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10289-2&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/7
1395/11/19
2017/12/11
1396/9/20
حسین
رضویان
00319475328460070424
00319475328460070424
Yes
عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه سمنان
مریم
جلیلی دوآب
00319475328460070423
00319475328460070423
No
کارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه سمنان
fa
باورها و آیینهای عامیانۀ نباتی در نزهتنامۀ علایی
Plant-related folk beliefs and rituals in Alaei’s Nezhatnameh
دائرۀالمعارف های کهن از زمرۀ مهمترین منابع حفظ فرهنگ عامه در تاریخ ادبیات فارسی شمرده میشوند. ازجملۀ این متون نزهت نامۀ علایی اثر شهمردان بن ابی الخیر است که در سال های پایانی سدۀ پنجم هجری تألیف شده است و علاوهبر طبقه بندی علوم رایج روزگار، مشتمل بر عناصر مهم و بنیادین فرهنگ عامه است. یکی از زمینه های مهم نمود فرهنگ عامه در این اثر، ذکر آیینها و باورهای عامیانه دربارۀ نباتات است. مؤلف ضمن طرح مطالب علمی و شبه علمی که حاصل استفاده از منابع پیشین و مشاهدات و تجربیات خویش است، باورها و آیینهای بسیاری دربارۀ ثمردهی، خواص گیاهان و درختان، شیوۀ دفع آفات، دفع چشمزخم، بهبود و ازدیاد ثمر، دلالت برخی امور بر رخدادهای جوّی چون دلالت بانگ قورباغه بر آمدنِ باران، ارتباط درخت و انسان، تهدید نمایشی درخت و گرفتن تضمینِ ثمردهی از آن، نقش نباتات در تعبیر خواب و ویژگی های عجیب دیگر ذکر کرده است. موضوع این پژوهش استخراج، دسته بندی و بررسی آیین ها و باورهای عامیانۀ نباتی در نزهتن امه و کنکاش در کم وکیف، سرچشمه ها و زمینه های آن و همچنین سنجش این متن بیبدیل با برخی متون مشابه در این زمینۀ خاص است.
Old encyclopedias are among the most important sources of preserving the folklore in Persian literature. Among these texts is Alaei’s Nezhatnameh authored by Shahmardan Ebn Abelkheyr in the late fifth century. In addition to the classification of the common science of its era, it includes the important and fundamental elements of folklore. Refering to the rituals and folk beliefs about plants is one of the most important themes of popular culture in this work. In addition to providing scientific and pseudo-scientific facts derived from earlier sources and his own observations and experiences, the author has alluded to a large number of beleifs and rituals with respect to productivity, properties of plants and trees, fighting off the pests, repelling the evil eye, improving and increasing the yield, some of the implications of climate events such as the frog cries signifying the coming of rain, the relationship between trees and humans, false threatening of the tree to guarantee its productivity, the role of plants in dream interpretation, and other odd characteristics. The purpose of this study is to extract, sort, and check the plant-related folk rituals and beliefs in Nezhatnameh as well as quantitatively and qualitatively explore its origins and backgrounds besides an unmatched evaluation of this text with some similar texts in this particular field
Key words: Old encyclopedias؛ Alaei’s Nezhatnameh؛ Folklore؛ plants؛ beliefs and rituals
واژههای کلیدی: دائرۀالمعارف های کهن؛ نزهت نامۀ علایی؛ فرهنگ عامه؛ نباتات؛ آیین ها و باورها
29
46
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-17589-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/13
1395/4/23
2017/12/112017/12/11
1396/9/20
رحمان
ذبیحی
00319475328460067330
00319475328460067330
Yes
عضو هیأت علمی
fa
باورهای عامیانه دربارۀ اختلاج و بازتاب آن در ادبیات فارسی
Ekhtelaj in folklore and its reflection in Persian Literature
باورهای عامه بخش بزرگی از فرهنگ و ادبیات هر قوم را تشکیل میدهد و برای تحقیق در افکار، عقاید، فرهنگ، تمدن و همچنین رفع مشکلات و دشواریهای موجود در فهم اشعار و متون برجایماندۀ هر قوم باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرند.
یکی از باورهای عامیانۀ ایرانیان، اختلاج است. خلاف طب قدیم و جدید- که آن را حرکتی غیرارادی در اندامها و اعضای بدن میداند- قدما حوادث و پیشامدهایی را که ممکن بود برای شخص، متعلقان، خویشان و دارایی او رخ دهد، به اختلاج اعضای بدن نسبت میدادند و با توجه به آن پیشگوییهایی میکردند که با طب قدیم و یافتههای علم پزشکی و روانشناسی امروز قابل تفسیر و تبیین نیست. باورهای عامه دربارۀ اختلاج آنقدر گسترده بود که در ادبیات منثور و منظوم فارسی از کتاب کلیلهودمنه گرفته تا شعر شعرای گذشته، همچون اشعار خاقانی، نظامی، کمالالدین اصفهانی، سعدی، صائب تبریزی و شعرای معاصر، چون فروغ فرخزاد و قیصر امینپور بازتاب پیدا کرده است.
در این پژوهش که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن از روش کتابخانهای استفاده شده است، پس از بیان معانی لغوی و اصطلاحی واژۀ اختلاج و مبانی فیزیولوژیک این عارضه و علل حادثشدن آن در بدن انسان، جایگاه اختلاج در باورهای عامیانۀ ایرانیان قدیم و بازتاب آن در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که اختلاج یکی از باورهای عامیانۀ ایرانیان قدیم بوده است و اگر عضوی از بدن شخص میجهید، آن را نشانۀ وقوع رویدادی خوش و ناخوش میدانستهاند.
Folklore makes up a vast part of a society’s culture and literature. To have a fine understanding of what one is looking for beliefs, culture and civilization of any society and its folklore should precisely be studied. This also can be helpful in understanding the vague and problematic areas found in old literary texts and poetry.
Of Iranian's folklore is Ekhtelaj which is considered unintentional both in ancient and modern medicine. The early people attributed what might happen a person himself, his relatives and / or properties to Ekhtelaj and made predictions which are not justifiable based on ancient and modern medicine as well as modern psychology.
Ekhtelaj was so influencing among people and their folklore that exists in all written literary works( i.e. prose and verse).This can be found in Kelileh and Demnneh,in works of old poets (e.g Khaghani, Nizami,Kamaladin Isfahani,Sa'eb Tabrizi) as well as contemporary poets (e.g.Forough Farokhzad and Gheisar Aminpour).
To collect information, survey library methods were used. The present research deals with this leading issue in Persian literature. It has been given a try to define its literal definition, discuss its idiomatic concept, elaborate on its physiological aspect and then the most important part focuses on Ekhtelaj in folklore and its reflection in Persian Literature. The study results reveal that Ekhtelaj was a main element in ancient Iranian's folklore and its occurrence would be interpreted as a case of something good and /or something unpleasant.
: Ekhtelaj؛ Folklore؛ ancient medicine؛ prose and verse works
واژههای کلیدی: اختلاج؛ باورهای عامیانه؛ طب قدیم؛ آثار منظوم و منثور
47
65
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-15688-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/30
1396/6/8
2017/12/112017/12/112017/12/11
1396/9/20
omid
veiskarami
Master student of persion language and literature at semnan university
امید
ویسکرمی
00319475328460084925
00319475328460084925
No
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ زبان وادبیّات فارسی دانشگاه سمنان
Mohamad
Rezaei
Assistant and faculty member of semnan university
محمد
رضایی
00319475328460084926
00319475328460084926
Yes
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
hosseyn
kia
Assistant professor of persion and literature group at semnan university
حسین
کیا
00319475328460084927
00319475328460084927
No
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، ایران
fa
بعضی اشارات و تلمیحاتِ حماسیِ برگرفته از روایت های نقّالی و شفاهی- عامیانه در شعرِ فارسی
Some Epic Allusions taken from Bardic and
Oral-Vulgar Narrations in Persian Poem
در ابیات و اشعارِ بعضی از شعرا از گذشته تا دورۀ معاصر، اشارههایی به نامها و داستانهایِ ملّی- پهلوانیِ ایران یافته میشود که مأخذِ آنها شاهنامۀ فردوسی، منظومههای پهلوانیِ پس از آن و متونِ ادبی و تاریخیِ رسمی نیست بلکه توضیح و گزارشِ آنها را باید در روایتهای نقّالی (طومارها) و صورتِ شفاهی- عامیانۀ برخی داستانهای شاهنامه جُست. راهیابیِ این گونه تلمیحاتِ حماسی به شعر فارسی به دلیلِ رواجِ فنِّ نقّالی و داستانگزاریِ شفاهی در ادواری از تاریخ اجتماعیِ ایران و علاقۀ همگانی به این روایتها بوده است. در این مقاله بدون اینکه استقصایی تام صورت گرفته باشد، بیست و هفت اشارۀ داستانی به نامها و روایاتِ نقّالی و شفاهی- مردمی در شعرِ سخنورانِ مختلف از سدۀ ششم تا امروز آورده و بررسی شده و یازده تلمیحِ مبهم نیز که احتمالاً برگرفته از این نوع روایتهاست برای توجّه و تحقیقِ پژوهشگران معرّفی شده است. تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی تلمیحات نقالی
In poetry of some poets (from past to contemporary) is found allusions to some Iranian heroic names and stories that their sources not Shahname or heroic verses or other formal literary or historical texts and their explanation or story is in scrolls of storytellers or oral-popular narrations from stories of Shahname. These bardic allusions have entered in formal Persian poem because that storytelling has current and attached in junctures of Iranian social- cultural history. In this paper- without any deep investigation- has been recommended and studied twenty and seven bardic- vulgar allusions in verses of different poets from sixth century to contemporary. Furthermore we argument about eleven ambiguous allusions that their sources probably in scrolls and popular narrations. allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusionallusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion allusion
Allusions؛ Bardic Stories؛ Oral- Vulgar Narrations؛ Persian Poem
تلمیح؛ روایات نقّالی؛ طومار؛ روایتهای شفاهی- مردمی؛ شعر فارسی
67
103
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10849-2&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/30
1396/2/10
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/11
1396/9/20
سجاد
آیدنلو
00319475328460067839
00319475328460067839
Yes
دانشگاه پیام نور ارومیه
fa
جادو و جادوگری در قصۀ امیر ارسلان نامدار
The study of magic and sorcery in the Amir Arsalan e naamdaar story
قصّههای عامیانه گزارشگر سرگذشتها و ماجراهای افرادی از طبقات مختلف اجتماعی و عموما کمآوازه است که برحسب تصادف، با وقایع و حوادثی عبرتانگیز، حکمتآمیز و شگفت رو به رو شده اند. این قصّهها جلوه گاه فرهنگ هر ملت است و از آرزوها و تخیلات توده مردم سرچشمه می گیرد. درواقع، سرچشمۀ این قصّه ها، باورها و آیین های آغازین انسان هاست. ظهور عوامل و نیروهای ماوراء طبیعی نظیر وجود قصرهای مرموز، باغهای سحرآمیز، چاهها و فضاهای تیره و تار، دیو، پری، اژدها، سحر، رعد و برق، سعد و نحس، خوابهای گوناگون، داروی بیهوشی و رمل و اسطرلاب و و نظایر آن از عناصر اصلی و سازندۀ اغلب قصّه های ایرانی و کلاً قصّه هایی است که در مشرق زمین و سرزمینهایی چون هند، به وسیلۀ قصّه نویسان ساخته و پرداخته شده است.از جملۀ قصّه های عامیانۀ آشنا، قصۀ امیرارسلان نامدار است که آخرین قصۀ عامیانۀ فارسی با ویژگیهای قصۀ کهن است. در این قصّه، عمدۀ ویژگیهای قصۀ عامیانۀ فارسی خصوصا جادو، بروز یافته است. جادو به ترفندهایی گفته میشود که در قصّهها برخی افراد انجام داده و میتوانند از طریق این ترفندها قوانین طبیعت را تغییر داده و کارهایی خارقالعاده انجام دهند. در این گونه قصّهها، جادوگران میتوانند افراد را طلسم کنند، جادوهای دیگر را خنثی کنند و در شکل و ظاهر افراد و اجسام تغییر بهوجود بیاورند(پیکرگردانی) و یا حوادث آینده را پیشگویی کنند. نویسندگان بر آنند تا جادو و جادوگری را به عنوان یکی از ویژگیهای قصۀ عامیانه در این اثر مورد تحقیق و بررسی قرار دهند
Folk tales reporter's stories and adventures of people from different social classes and generally low reputation who accidentally faced with incidents, exemplary events, wisdom and wonderful the stories portray the culture of each nation and stems from people's dreams and fantasies. Actually, beliefs and practices of early humans is the source of these stories the emergence of supernatural forcessuch as palaces, mysterious, magical gardens, wells and dark spaces, demons, fairies, dragons, magic, lightning, Happiness and unlucky, various sleep, anesthesia and geomancy and astrolabe and etc are the most important elements of creating an Iranian story and all the stories which was written by the novelist in the East territories such as India. Amir Arsalaan e naamdaar story is familiar among folk tales which is the last Persian folk tale features an ancient storyThe story mentioned the main features of Persian folk tale, especially magic the magic tricks that some people did in stories and can change the laws of nature through tricks and do extraordinary things. In these stories, wizards can they spell people neutralize other spells change the appearance of people and objects or predict future events. The authors plan to study magic and witchcraft in this book as a folk tale features
Amir Arsalan؛ Magic؛ Fetish؛ Transformation؛ Prediction
امیر ارسلان نامدار؛ جادو؛ طلسم؛ پیکرگردانی؛ پیشگویی
105
130
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-11800-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/14
1395/4/24
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/11
1396/9/20
علی
جهانشاهی افشار
00319475328460070422
00319475328460070422
Yes
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
سید امیر
جهادی حسینی
00319475328460070421
00319475328460070421
No
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
fa
جایگاه زن در فرهنگ عامه شهرستان جهرم
“the study of woman' place in public culture of Jahrom city."
شناخت جنبههای گوناگون فرهنگ و آگاهی از شیوۀ تفکر هر قوم با بررسی باورها و آیینها، ضربالمثلها و عقاید عامۀ مردم آن سرزمین امکانپذیر است. هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه زن در باورها و فرهنگ عامیانۀ مردم شهرستان جهرم در استان فارس است. در این پژوهش که بر اساس مکتب فرهنگ و شخصیت در انسانشناسی انجام گرفته است، ترکیبات رایج دربارۀ زنان واکاوی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این منطقۀ کهن، زنان در اغلب امور، جایگاهی فرودست و پایینتر از مردان داشتهاند. درنگ در فرهنگ و ادبیات عامیانهی این شهرستان نشانگر این حقیقت است که قوانین حاکم بر روابط خانوادگی و اجتماعی، مردسالارانه بوده است؛ زنان اغلب در حاشیه هستند و به مردان وابستهاند. صفاتی که برای زنان به کار میرود، در بیشتر موارد، صفتهای ناشایستی است که در توجیه مردسالاری و اعمال خشونت علیه زنان به کار رفته است. روش تربیتی و آموزشی و الگوهای فرهنگی رایج در میان مردم نیز، نقش زیادی در انفعال زنان و ایجاد نابرابری بین زن و مرد داشته است.
Understanding the different aspects of culture and awareness of every people' thought method, is possible by studying the beliefs and rituals, proverbs and The public opinion of people in that country. The aim of this study was study the woman' place in beliefs and public culture of Jahrom city in Fars province. in this study that was performwd according to academy of cultur and characters in anthropology that explored and analyzed the common features and compositions about women. The results show that in this ancient region, women in most affairs have a dominated and worse position than men. The hesitancy in public culture and literature of this city points that laws governing on family and social relationships, is totally patriarchal and women are often marginalized and they rely men heavily. Characteristics that used for women, in most cases, are inappropriate and animal properties to justify patriarchy and violence against women. pedagogy, educational method and also common pattern of culture among people had more important role in women affairs and making the inequality between women and men.
jahrom"؛ "family"؛ "woman"؛ "public culture"
جهرم"؛ "خانواده". "زن"؛ "فرهنگ عامه"
131
152
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14454-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/142017/05/23
1396/3/2
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/11
1396/9/20
عظیم
جباره ناصرو
00319475328460070429
00319475328460070429
Yes
استادیار دانشگاه جهرم
Roghayeh
koohnavard
jahrom univercity
رقیه (پریچهر)
کوهنورد
00319475328460070428
00319475328460070428
No
دانشگاه جهرم
fa
نمادشناسی پای برهنه در فرهنگ و ادب فارسی (از آغاز تا دوره مشروطه)
نمادشناسی پای برهنه در ادب فارسی(از آغاز تا دوره مشروطه)
تاریخ فرهنگ و هنر ایران پیش از اسلام و پس از آن نشان می دهد ایرانیان اگر بخشی از تنشان از جامه بیرون باشد، آن را بی شرمی می دانند و مایل هستند جامه ای بپوشند که سرتا پایشان را فرا بگیرد.اما در بررسی آثار ادبی به نمونه هایی بر می خوریم که به برهنگی سر یا پا اشاره شده است .همان طور که پوشش ها ،مجموعه ای از پباورهای فرهنگی هر جامعه را نشان می دهند،هر نوع برهنگی(سر، تن و پا)هم دارای مفاهیم نمادین فرهنگی و اجتماعی است که بررسی و شناخت آنها در آثار ادبی راهگشای پژوهش های انسان شناسی فرهنگی و جامعه شناسی است و نتایج آن به بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ودرک بهتر آثار ادبی و حفظ هویت فرهنگی کمک می نماید؛زیرا ادبیات زبان بیان فرهنگ و تمدن هر کشوری است ونمادها چکیده اسطوره ها و بیانگر آداب و آیین اقوام اند وبه دلیل چند لایگی و چند مدلولی رمز و راز یک فرهنگ را با خود حمل می کنند.پای برهنه در ادب فارسی نماد احترام و بزرگداشت ، بندگی و تواضع، اشتیاق و وصال ،بی توجهی به خلق و زینت دنیا، مجازات ، سوگواری ، نذر، حاجتمندی و فقر است .عقلای مجانین نیز پابرهنه اندتابا ظاهر دیوانگان بهتر بتوانند انتقاد و اعتراضشان را به گوش دیگران برسانند. در این پژوهش با رویکردی توصیفی و تحلیلی و استفاده از مستندات کتابخانه ای به نمادشناسی پای برهنه در آثار نظم و نثر فارسی از آغاز تا دوره مشروطه پرداخته شده است.
تاریخ فرهنگ و هنر ایران پیش از اسلام و پس از آن نشان می دهد ایرانیان اگر بخشی از تنشان از جامه بیرون باشد، آن را بی شرمی می دانند و مایل هستند جامه ای بپوشند که سرتا پایشان را فرا بگیرد.اما در بررسی آثار ادبی به نمونه هایی بر می خوریم که به برهنگی سر یا پا اشاره شده است .همان طور که پوشش ها ،مجموعه ای از پباورهای فرهنگی هر جامعه را نشان می دهند،هر نوع برهنگی(سر، تن و پا)هم دارای مفاهیم نمادین فرهنگی و اجتماعی است که بررسی و شناخت آنها در آثار ادبی راهگشای پژوهش های انسان شناسی فرهنگی و جامعه شناسی است و نتایج آن به بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ودرک بهتر آثار ادبی و حفظ هویت فرهنگی کمک می نماید؛زیرا ادبیات زبان بیان فرهنگ و تمدن هر کشوری است ونمادها چکیده اسطوره ها و بیانگر آداب و آیین اقوام اند وبه دلیل چند لایگی و چند مدلولی رمز و راز یک فرهنگ را با خود حمل می کنند.پای برهنه در ادب فارسی نماد احترام و بزرگداشت ، بندگی و تواضع، اشتیاق و وصال ،بی توجهی به خلق و زینت دنیا، مجازات ، سوگواری ، نذر، حاجتمندی و فقر است .عقلای مجانین نیز پابرهنه اندتابا ظاهر دیوانگان بهتر بتوانند انتقاد و اعتراضشان را به گوش دیگران برسانند. در این پژوهش با رویکردی توصیفی و تحلیلی و استفاده از مستندات کتابخانه ای به نمادشناسی پای برهنه در آثار نظم و نثر فارسی از آغاز تا دوره مشروطه پرداخته شده است.
"نماد"؛ "پای برهنه"؛ "پوشش"؛ "ادبیات فارسی","نماد"؛ "پای برهنه"؛ "پوشش"؛ "ادبیات فارسی"
134
252
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-18962-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/142017/05/232017/04/22
1396/2/2
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/11
1396/9/20
mansureh
arab
teacher
منصوره
عرب
00319475328460070432
00319475328460070432
Yes
دبیرستان تربیت شهرستان محلات
میرجلال الدین
کزازی
00319475328460070431
00319475328460070431
No
استاد دانشگاه آزاد اراک
fa
جایگاه و تحلیل درونمایه سیتکها در ترانههای سیستان
Status and thematic analysis of Seytaks in the folk songs of Sistan
«سیتک» (Seytak) نام دیگر دوبیتی در گویش سیستانی است که زبانی ساده و روان دارد و برای هر فارسیزبانی قابل فهم است. این نوع شعر به میزان گستردهای از دیگر انواع ترانهها در بین مردم سیستان رایج است. موضوع اغلب این دوبیتیها عشق و زندگی است؛ شادیها، غمها، دلبستگیها، گلهمندی از مشکلات زندگی، ناله از بیوفایی، بدعهدی زمانه و مردم، انتظار، کار و باورهای اعتقادی همه و همه در آنها نهفته است. مقاله حاضر ضمن بررسی موضوعی انواع ترانههای سیستان، برآن است تا به تحلیل محتوایی سیتکها بپردازد تا اندیشه مرکزی و فکر اصلی هنرمند را در آن واکاوی کند و از این طریق به شناخت بهتر تاریخ و فرهنگ مردم سیستان و درک اندیشهها، اعتقادات، احساسات و آداب و رسوم زندگی آنان دست یابد. درونمایه این دوبیتیها در چهار عنوان کلی اعتقادی، عاشقانه، فعالیتهای شغلی و مفاهیم اجتماعی دستهبندی شده و مفاهیم جزئیتر زیرمجموعه آنها قرارگرفتهاست. مفاهیم عاشقانه با 54 %، محتوای اجتماعی با 4/22 %، مفاهیم اعتقادی با 15 %و فعالیتهای شغلی با 57/8 % به ترتیب از مهمترین مفاهیمی بوده که در محتوای دوبیتیها مشاهده میشود. بسامد بالای مفاهیم عاشقانه حاکی از این است که عشق در سیتکهای سیستان حضوری زنده و ماندگار دارد.
Couplet is called Seytak in Sistani dialect that is simple and easy to understand for all Persian-speaking persons. Seytak is more extensively common among Sistani people than the other kinds of songs. The theme of most of these couplets (Sytak) is love and life. Several concepts such as joys, sorrows, concerns, interests, as well as complaining of life’s problems and difficulties, disloyalty, expectation, eagerness and waiting, working and religious beliefs can all be seen in these couplets. The present paper deals with examining the themes of different types of Sistani songs. It also intends to review the artist’s main thought and original thinking by investigating the Seytak in terms of thematic analysis in order to achieve a better understanding of the culture, history, beliefs, traditions, feelings and customs of life of the people who live in Sistan region. The themes of these couplets are classified under four main categorizations including faith, romance, business activities, and social concepts. The other concepts are conveniently categorized under these four main headings. According to the findings, 54% romance concepts, 22/4% social content, 15% of the issues related to faith and 8/57% business activities as the most important concepts were observed in the couplets. The greatest percentage of romance concepts emphasized on using love as an enduring and frequently used literary element in Sistani Seytak.
Folk literature؛ Couplet؛ Sistan؛ Seytak؛ Theme
ادبیات عامیانه؛ دوبیتی؛ سیستان؛ سیتک؛ درونمایه
153
181
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-27041-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/142017/05/232017/04/222017/04/10
1396/1/21
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/13
1396/9/22
فاطمه
الهامی
00319475328460070458
00319475328460070458
Yes
عضو هیات علمی / دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
fa
کشف و توصیف انواع تلویح در فارسی محاوره ای با توجه به فرهنگ فارسی زبانان تهران
Exploration and Description of the Types of Implicatures in Colloquial Persian According to the Culture of Persian Speakers in Tehran
در زبان فارسی تلویح نقش مهمی در گفتمان دارد، همچنین استنباط آن از طرف شنونده بسیار مهم میباشد. هدف از این تحقیق تحلیل دادههای زبان فارسی با توجه به فرهنگ فارسی زبانان در تهران و طبقهبندی انواع تلویح بر اساس رویکردهای مختلف میباشد. مسئلهای که وجود دارد این است که سخنگویان فارسی زبان پیام مورد نظر گوینده را چگونه استنباط مینماید. این پژوهش با توجه به موضوع مقاله مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است که دادهها به روش میدانی از مکالمات روزمره مردم عادی کوچه و خیابان شهر تهران بدست آمده است. برای بدست آوردن و استخراج جملات تلویحی،50 ساعت از مکالمههای فارسیزبانان در 13 موقعیت متفاوت ضبط و ثبت شده است. بعد از استخراج جملات حاوی تلویح، آنها را طبقهبندی نموده و بر اساس فرضیه-های تحقیق مورد توصیف و تحلیل کیفی قرار گرفتند. دستاورد تحقیق نشان میدهد که تلویح در ارتباطات و تعاملات فارسیزبانان در قالب معنای تلویحی به صورت تلویح مکالمهای عام، تلویح سنجشی،تلویح مکالمهای خاص و تلویح قراردادی بازنمایی میشود و همچنین ساخت های دستوری همچون جملات شرطی و ساخت پرسشهای توضیحی میتواند با پیشفرض موارد خاص در بوجود آوردن متون دارای معانی تلویحی تاثیرگذار باشد.در پایان به این نتیجه رسیدیم که بافت موقعیت و فرهنگ عامل بسیار تعیین کننده و موثری در تحلیل مکالمات بودند. چرا که معانی و تفاسیر در بافت موقعیت قابل دستیابی بودند.
In Persian language, implicature has an important role in discourse and also inference by listener is of great importance. The purpose of this study is analysis of Persian data and categorizing different forms of implicature. The problem is how Persian speakers infer the intended message conveyed by the speaker. The study is based on a descriptive-analytical approach. Data of this study are the 50-hour recorded conversations of people in 13 situations in Tehran. After finding implicatures, they were classified. They were described and analyzed based on the hypotheses. It is concluded that in Persian, implicit meaning is shown by generalized conversational implicature, scalar implicature, particularized conversational implicature and conventional implicature. Moreover, grammatical structures including conditional sentences and wh.q structures can create implicit meaning with assuming special cases and resulting in impliatures. Finally we reached to the conclusion that the context of situation and culture are crucial and influential factors in analyzing the conversations. Since meaning and interpretation could be inferred in the context of situation.
Pragmatics؛ conversational implicature؛ scalar implicature؛ conventional implicature and cooperative principles
کاربردشناسی؛ تلویح مکالمهای؛ تلویح سنجشی؛ تلویح قراردادی؛ اصول همکاری
183
205
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-22478-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/142017/05/232017/04/222017/04/102017/08/30
1396/6/8
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/132017/12/11
1396/9/20
Soheil
Roozbeh
Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, .
سهیل
روزبه
00319475328460070452
00319475328460070452
No
زبان شناسی، علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
ّFerdows
Agha golzadeh
Professor of Linguistics at Tarbyat Modares University.
فردوس
آقا گل زاده
00319475328460070453
00319475328460070453
Yes
استاد زبانشناسی ،گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
Hayat
Ameri
Assistant professor at Tarbyat Modares University.
حیات
عامری
00319475328460070454
00319475328460070454
No
عضو هیات علمی گروه زبانشناسی/دانشگاه تربیت مدرس
fa
مؤلفههای زبان عامه در منظومههای «زهره و منوچهر» و «ایرج و هوبره»
Studying the components of common language in Persian lyric poetries: Iraj and Houbara , Zohreh & Manouchehr
زبان یکی از اصلیترین اجزای فرهنگ است که باعث برقراری ارتباط و تبادل اندیشه میشود. زبان عامه از عناصر معنوی فرهنگ عامه و جزء گنجینههای ادب فارسی است که در آثار ادیبان پارسی به کار گرفته شده است. این زبان بخش جداییناپذیر فرهنگ و ادبیات عامه است؛ فرهنگی که شامل باورها، افسانهها، مَثلها، ترانهها و... است. بهرهگیری از زبان عامه در ادبیات دوره مشروطه نمود بیشتری داشته است. شعر این دوره بیشتر پسند خاطر عام یافته است تا خاص. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی آخرین منظومههای غنایی فارسی؛ «زهره و منوچهرِ» ایرج میرزا و «ایرج و هوبرهِ» لاربن را از منظر واژگان، اصطلاحات، کنایات و ضربالمثلها، که عناصر چهارگانه زبان عامهاند، مورد بررسی قرار داده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که با وجود تشابه وزن، قالب، درونمایه و زبان دو منظومه، کاربرد زبان عامه در ایرج و هوبره نسبت به زهره و منوچهر کمتر است؛ چرا که زمانِ ایرج میرزا اقتضا میکرد که با مردم به زبان خودِ آنان سخن بگویند و بنویسند و از به کارگیری لغات و اصطلاحات و مثلها و تکیهکلامهای آشنای مردم خودداری نکنند. از طرفی دیگر، زبانِ آثار جمالزاده، میرزادۀ عشقی، نسیمشمال و دهخدا که زبان دورۀ مشروطه به حساب میآمد بر زبان شعری ایرج میرزا بیتأثیر نبوده است، در حالی که زبان لاربن به زبان معیار بسیار نزدیک است.
Language is one of the main components of culture giving rise to the formation of communication and exchange of ideas. The folk language which has been used in Persian literary works considered as both one of the treasures of Persian literature and spiritual elements embedded in folk culture. It is an integral part of folk culture and literature, which includes beliefs, myths, parables, songs, etc. The use of folk or common language, is more evident in the literature of Constitutional period. The poetry of this period appears to be more of a demonstration for general approbation than for specific. Accordingly, the descriptive-analytical method has been used in this study to investigate the four elements of common language including lexicon, idioms, allusions and proverbs in the latest Persian lyrics namely "Zohreh and Manouchehr" composed by Iraj Mirza and "Iraj and Houbara" composed by Qasem Larbon. The findings suggest that although there is a similarity in prosody, form, content and linguistic features of these two rhymed systems, the common language usage seems to be less in "Iraj and Houbara" than "Zohreh and Manouchehr" due to the time in which the use of idioms , parables and boilerplate was inevitable.Language of poetry applied by Iraj Mirza has also been influenced by such language while it is more close to the standard language in the works of Larbon.
common language؛ Zohreh & Manouchehr؛ Iraj Mirza؛ Iraj and Houbara؛ Larbon
زبان عامه؛ زهره و منوچهر؛ ایرج میرزا؛ ایرج و هوبره؛ لاربن
208
232
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-15238-1&slc_lang=fa&sid=11
2017/02/72016/07/132017/08/302017/04/302016/07/142017/05/232017/04/222017/04/102017/08/302016/12/19
1395/9/29
2017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/112017/12/132017/12/112017/12/11
1396/9/20
Aref
Kamarposhti
Faculty
عارف
کمرپشتی
00319475328460070305
00319475328460070305
Yes
هیأت علمی
maryam
soleymanpoor
مریم
سلیمان پور
00319475328460070304
00319475328460070304
No
کارشناس ارشد ادبیات