fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
1
1
online
1
fulltext
fa
برخی نکات و بن مایه های داستانی منظومه پهلوانی- نقالی زرین قبا نامه
Some Narrative Points and Motifs in Heroic- Storytelling Verse; Zarrin Qabā Nāme
زرینقبانامهمنظومۀ بلندی در 23,133 بیت است که احتمالاً در عصر صفویه سروده شده است. سراینده اثر گمنام است و موضوع آن با آمدن فرستادۀ حضرت سلیمان(ع) به نام زرینقبا به دربار کیخسرو و رویارویی او با ایرانیان آغاز میشود. پس از آن، حوادث متعددی بهشیوۀ داستاندرداستان پیش میآید و نقشورزان اصلی آنها نیز پهلوانان سیستان (رستم و فرزندان و فرزندزادگان او) هستند. ساختار، محتوا و زبان این منظومه بهطور کلی نقالی- عامیانه است و از این نظر، بررسی نکات و مضامین داستانی مهم آن در بازشناسی و تکمیل بنمایههای ادب عامیانه- نقالی ایران در موضوع پهلوانی مفید خواهد بود. در این مقاله، شماری از اینگونه موضوعات را ذیل چهار عنوانِ عناصر سامی و اسلامی، اشارات نادر و یگانه، موضوعات و مضامین دیگر، والگوگیری از داستانهای دیگر بررسی کردهایم.
Abstract: Zarrin Qabā Nāme is a huge verse in 23133 couplets that probably has been versified in the Safavid period. Its poet is unknown and beginning of itś matter is coming of Solomonś messenger (Zarrin-qabā) to Keyxosrowś court and his confronting with Iranians. Afterwards several stories are narrated that their important persons are Sistanś heroes. Structure, language and content of Zarrin-Qabā-Nāme are storytelling-folklotic. Therefore, studying of its important motifs is useful in knowing and completion of Iranian folk- storytelling literatureś motifs. In this paper, some of these kinds of points and motifs are studied in four parts: 1) Semitic and Islamic matters 2) Rare and single indications, 3) Other matters and contents, and 4) Modeling from other stories. abstract abstract abstract abstract abstract
Zarrin Qabā Nāme؛ Motifs؛ Heroic verse؛ Folk-storytelling literature؛ Safavid period
زرینقبانامه؛ بنمایههای داستانی؛ منظومۀ پهلوانی؛ ادب نقالی- عامیانه؛ عصر صفوی
1
40
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10669-1&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/29
1392/8/7
2013/04/21
1392/2/1
سجاد
آیدنلو
00319475328460043772
00319475328460043772
Yes
دانشگاه پیام نور ارومیه
fa
تأثیر حماسۀ ملی در نامگذاری پدیدههای جغرافیایی شهرستان قروه
The Influence of nation epic in name of geography phenomenon in Ghorveh city
چکیده وجود اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در ایران، یک فرصت است که باعث غنای بیشتر و استواری فرهنگی و نشاط جامعه میشود؛ از سوی دیگر بیگانگان همواره درپی آناند که از این تعدد و تنوع برای ایجاد رخنه در ارکان هویت و وحدت ملی استفاده کنند. شاهنامۀ فردوسی بهدلیل غنا و استحکامش، میتواند مانند گذشته، کارآمدیاش را در ایجاد وحدت ملی نشان دهد. برای تبیین اهمیت منظومه بزرگ فردوسی در ایجاد و گسترش همگرایی ملی، تأثیر آن را در نامگذاری پدیدههای جغرافیایی شهرستان قروه با چهار نقطۀ شهری و 137 روستا بررسی کردهایم. این پژوهش با ثبت و ضبط نامهای جغرافیایی متأثر از شاهنامه، از محو و فراموشی سرمایههای وحدت ملی جلوگیری میکند.
The wide variety of ethnic groups and cultures in Iran has been a great advantage for this country, providing a rich substantial culture and a lively society. However, this variety and multiplicity has sometimes been used by the country's enemies as means for engendering the national identity and unity. Ferdowsi's Shahnameh, due to its richness and profundity, can play its traditional role of providing national identity and unity. In order to demonstrate the significant role of Shahnameh in providing Iranian groups with a single national identity, we considered the effect of Shahnameh on naming the geographical phenomena in Ghorveh with four towns and twelve rural areas. This research, registering geographical names and being impressed of Shahnameh, prevents this national unity from obliteration.
Shahnameh؛ Epic national؛ National unity؛ Social Capital؛ Geography of Ghorveh
شاهنامه؛ حماسه ملی؛ وحدت ملی؛ سرمایههای اجتماعی؛ جغرافیای قروه
41
70
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14913-5&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/7
1392/6/16
2013/04/212013/04/21
1392/2/1
Teymoor
Malmir
university of kurdistan
تیمور
مالمیر
00319475328460049689
00319475328460049689
Yes
دانشگاه تهران
خالد
سلطانی
00319475328460049599
00319475328460049599
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه
fa
تطور بنمایۀ «کلاغ» از اسطوره تا فرهنگ عامه
The Evolution of the Raven as a Motif: From Myth to Folklore
بنمایهها از مهمترین عناصر قوامبخش حکایتهای سنتی فارسیاند که علاوهبر ساختار، جهات معنایی و زیباییشناختی آنها را نیز تقویت میکنند. خاستگاه بنمایههای داستانی، متعدد و گاه نامشخص است: برخی از آنها از عناصر اسطورهای و بعضی دیگر زادۀ فرهنگ مردماند؛ تعدادی وجه تاریخی دارند و شماری نیز وجوه دینی و اعتقادی و... . بنمایهها طی قرنها، هم تغییر کارکرد میدهند و هم از حوزهای به حوزۀ دیگر نقل مکان میکنند. یکی از این بنمایههای پرکاربرد در فرهنگ ایرانی، «کلاغ» است که بهسبب خصلتها و کارکردهای متنوع و گاه متضادش، پرندهای چندوجهی بهشمار میآید و ردپای او را در اسطوره، دین و فرهنگ عامه میتوان سراغ گرفت. برای حضور کلاغ در متنها و روایتهای داستانی، دو خاستگاه مهم میتوان برشمرد: اساطیری و دینی. این پرنده در خاستگاه اساطیریاش با خورشید و روشنایی پیوند دارد، پیامآور خدای خورشید است، خوشیمن است و نماد عقلانیت و دوراندیشی؛ اما در خاستگاه دینیاش، با نخستین داستانهای دینی، یعنی برادرکشی قابیل وارد باورهای مردم و ادبیات شده و جایگاهش بهعنوان نماد مرگ، گورکنی و تاریکی تثبیت شده است. با اینهمه، این بنمایه در حوزههای اسطوره و دین محدود نمانده و حضوری چشمگیر در فرهنگ عامه نیز داشته است. هدف این پژوهش، مطالعه کارکرد بنمایۀ کلاغ و چگونگی تطور آن از اسطوره تا فرهنگ دینی و فرهنگ مردم است. بررسی کارکرد این بنمایه از گوناگونی حضور و سیر تطور آن پرده برمیدارد و بخشی از تفاوت اسطوره، دین و فرهنگ عامه را بهنمایش میگذارد. این مقاله دستاورد بخشی از طرح پژوهشی «مهمترین بنمایههای داستانی فارسی» است که در صندوق حمایت از پژوهشگران کشور در حال اجرا است.
Abstract: The motifs are elemental in keeping the structural, semantic and aesthetic consistency of Persian tales. Multiple and often uncertain origins have been counted for fictional motifs, such as mythical and religious narratives, folklores, history and so on. Over the centuries, the motifs have undergone shifts and variations, and transferred from one domain to another. Having been considered as a multi-dimensional bird for possessing various and often contrasting features and functions, "The Raven" also acts as a multi-functional motif in Iranian culture. The function of the raven in texts and narratives has two main origins: mythical and religious. In the first, the raven is linked with the Sun and light, acting as the messenger of the Sun God, brings good omen, and embodies wisdom and foresight; and the second one makes the raven to penetrate the beliefs and mentalitys of men through the story of fratricide of Cain, and thus symbolize death and darkness. The study of how the function and motif of raven have undergone shifts and variations through myth to religion and folklore is the purpose of this paper. The investigation of the function of raven in texts, tales and proverbs, and the analysis of its stability or alteration would bring to light chief and critical points about the (dis)similarity of myth and religion, and the role of raven in Iranian people's attitudes and folklore.
The raven؛ myth؛ Religion؛ Motif؛ Folklore؛ Persian tales
کلاغ؛ اسطوره؛ دین؛ فرهنگ عامه؛ بنمایه؛ نماد؛ قصههای فارسی
71
92
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-18999-6&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/72013/10/5
1392/7/13
2013/04/212013/04/212013/04/21
1392/2/1
محمد
پارسانسب
00319475328460084918
00319475328460084918
No
دانشیار دانشگاه خوارزمی
manavi
manavi
مهسا
معنوی
00319475328460084919
00319475328460084919
Yes
دانشگاه خوارزمی
fa
ریختشناسی چیستانهای منظوم محلی
Morphology of Local Poetic Riddles (Chistan)
چکیده یکی از گونههای ادبی در ادب رسمی و فرهنگ مردم ایران چیستان است. چیستان نوعی تفنن ادبی است که جز کارکرد سرگرمکننده، جنبههای آموزشی و فرهنگی دیگری نیز دارد. این گونه ادبی در ادبیات محلی مناطق مختلف ایران از تنوع فراوانی برخوردار است و با نامهایی مانند چیزچیزک، متّلوکه، واگوشک، تِشتانوک، چاچاک، چنچن، چوچه، چیچیکی، چاوچه، ماتال، مسئله، تاپماجالار و نظایر آن شناخته میشود. در این مقاله به بررسی ابعاد ادبی و هنری و درونمایههای چیستان میپردازیم و ضمن شکلشناسی و ساختاریابی صوری و معنایی آن در مناطق مختلف، انواع و کارکردها و مضامین آنها را بررسی و تحلیل میکنیم. گونهشناسی این نوع ادبی در فرهنگ عامه، ما را با تنوع در بهرهگیری از اوقات فراغت و چگونگی آمادگی ذهنی و تربیت کودکان و جوانان برای ورود به عرصه زندگی آشنا میکند.
Riddles (Chistan) is one of the genres of Iranians official literature and cultures. Riddle (Crux) is a kind of fun literary work, which has educational and cultural function too. This genre has many different forms and names in the local literature of different regions of Iran; some of which include: Chyzchyzk, Mattaloukeh, Vagoushak, Teshlanouk, Chachak, Chenchen, Chucheh, Chichiki, Chawcheh, Mataal, Mas’aleh, Tapmajalar, and alik. This paper examines the literary and artistic aspects of this genre, and explains its corresponding themes. In addition to finding its formal and semantic structure and morphology in different areas of iran, we further investigate types, functions and themes, and analyze the implications of Riddles. The study of this literal genre in our folklore will familiarize us with various ways of exploiting our free times, and on how prepare and educate our children and teenagers so that they enter the real-life arena.
Riddles (Chistan)؛ Local Riddles؛ Variety of riddles؛ Folklore؛ anthropology؛ morphology
چیستان؛ چیستانهای محلی؛ انواع چیستان؛ فرهنگ عامه؛ ریختشناسی
93
118
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14913-3&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/72013/10/52013/10/8
1392/7/16
2013/04/212013/04/212013/04/212013/04/21
1392/2/1
حسن
ذوالفقاری
00319475328460049688
00319475328460049688
Yes
زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
fa
زنان فعال و منفعل در داستان های منثور عامیانه
Active and Passive Women in the Iranian Prose Folk Tales
در داستانهای منثور عامیانه، زنان نقشهایی گوناگون برعهده دارند. در مقایسه با نقش منفعل و تزیینی زن در ادبیات رسمی و غنایی؛ نقش زنده، پویا، اثرگذار و گاه محوری زن در قصههای عامیانه تأملبرانگیز است. زنان فعال با شخصیت مثبتشان، آغازگر عشق، عیارپیشه، یاور قهرمان، پاسدار آزادی و آبروی خویش، جنگجو، طبیب و پرستار قهرمان، مخالف ازدواج اجباری، ثابتقدم در عشق، اهل مکر زنانه، فداکار، مهربان، خردمند، گرهگشا، رایزن قهرمان و اهل عیش نهانیاند. اما زنان فعال با شخصیت منفیشان، حیلهگر، جادوگر، بداندیش، بدکار، زشتروی، خائن، حسود و ازنظر اخلاقی فاسد و تباهاند. زنان منفعل- که بهمنزلۀ جایزهای برای پهلوان هستند- سادهدل، معشوق یا همسر محض، تسلیم دربرابر چندهمسری و ستمدیدهاند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، انواع نقشآفرینی زنان فعال و منفعل را در 22 داستان عامیانۀ بلند و مشهور بررسی و تحلیل میکند.
Abstract: Women in the prose folk tales have various roles. In contrast to the position of women in official and lyric literature, the living, dynamic, influential and basic role of them in folk tales is noteworthy. Active women with positive character are the initiator of love, heroe’s helper, protector of their freedom and dignity, warrior, heroe’s physician and nurse, against the mandatory marriages, consistent in love, sly, devoted, kind, intelligent and advisor. Women with negative character are sly, witches, malicious, wicked, evil, treacherous, envious and corrupt. Passive women are as a reward for the hero, unsophisticated, beloved or spouse, agree with polygamy and oppressed. This descriptive-analytical paper cheks twenty-two long famouse folk stories and analyzes the popular types of active and passive women's role in them.
Folk tales؛ Folk literature؛ women؛ Women in the story
داستانهای عامیانه؛ ادبیات عامیانه؛ زن؛ زن در داستان
121
142
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14913-2&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/72013/10/52013/10/82013/09/4
1392/6/13
2013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/21
1392/2/1
Bahador
Bagheri
Associate Professor of Persian Language & Literature
بهادر
باقری
00319475328460049694
00319475328460049694
Yes
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهران
fa
طبقهبندی انواع خویشکاری تولد قهرمان در اسطورهها، افسانهها، داستانهای عامیانه و قصههای پریان
The Classification of Hero’s Birth Function in Myth, Legend, Folk and Fairy Tales
در بسیاری از داستانهای اساطیری، روایتهای عامیانه و قصههای پریان، تولد قهرمان ابعاد اسطورهای و افسانهای چشمگیری دارد. زمینههای تولد قهرمان و چگونگی آنها بر زندگی پسین او اثر میگذارد و موجب شگفتیهای بسیار در آیندهاش میشود. در بیشتر داستانهایی که خویشکاری تولد در آنها برجسته است، موانعی در تولد قهرمان پدید میآید که کهولت والدین یا ناتوانی آنان برای داشتن فرزند ازجمله آنهاست. نکته درخور توجه در این دسته از داستانها این است که کودک باوجود موانع بسیار بهدنیا میآید و پس از زندگی مخاطرهآمیز و شگفتانگیز به مقام قهرمانی میرسد. این پژوهش به بررسی تولد قهرمان بهعنوان یکی از بنمایههای رایج داستانهای اسطورهای و عامیانه میپردازد. هدف این مقاله، تحلیل روانشناختی تولد قهرمان و طبقهبندی انواع حکایتها براساس نوع تولد وی در قصههاست. شیوه تحقیق تحلیلی- توصیفی است. براساس نتیجه پژوهش، انواع خویشکاری تولد در این دستهها جای میگیرد: تولد بدون منشأ پدر و مادر، تولد با یک منشأ (پدر یا مادر)، ازدواج پادشاه با دختری خاص (گاه پری) برای تولد قهرمان، تولد قهرمان در زمان کهولت پدر و شرط خوردن سیب برای باروری مادر. واژههای کلیدی:
In many of mythical, folklore and fairy stories, the birth of the hero has many mythical and fictional characteristics. The grounding of the birth of the hero traces on the hero’s future life. In many stories, which have the birth function, there are many barriers in the birth process. Among these obstacles, we can name aging parents and their disability to have a child. The remarkable point in this story is that the child, despite many barriers, is born, and after a dangerous and wonderful life, becomes a hero. The main goal of this article is the psychological analysis and classification of the type of tales. This research investigates the birth of the hero as a current theme in mythical, folklore and fairy stories, and its conclusion shows that we can classify the different types of birth function in the following groups as: the birth without parent origin, the birth process with one origin (father or mother), the marriage of the king with particular girl (sometimes a fairy), and the birth of the hero in the aging parent time and eating apple condition for mother.
Hero؛ The birth of the hero؛ myth؛ Legend؛ Folk tale
قهرمان؛ تولد قهرمان؛ اسطوره؛ افسانه؛ داستانهای عامیانه
143
170
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14913-4&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/72013/10/52013/10/82013/09/42013/10/8
1392/7/16
2013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/21
1392/2/1
نسرین
شکیبی ممتاز
00319475328460050112
00319475328460050112
Yes
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
maryam
hoseyni
مریم
حسینی
00319475328460049695
00319475328460049695
No
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا
fa
مقایسه روایتهای شفاهی و کتبی داستان بهمن
Comparison of Oral and Written Versions of Bahman Saga
یکی از مباحث مهم در ادبیات شفاهی، مقایسه روایتهای شفاهی یک متن با روایتهای کتبی همان متن است. در این مقاله، روایتهای شفاهی و کتبی داستان بهمن مقایسه شدهاند. از میان روایتهای کتبی، داستان بهمن در شاهنامه فردوسی، داستان بهمن در تاریخ ثعالبی و منظومه بهمننامه سروده ایرانشاهبن ابیالخیر و از میان روایتهای شفاهی، شانزده روایت انتخاب شده است. نگارنده کوشیده است تفاوت زبان و نوع روایت را در روایتهای شفاهی و کتبی این داستان نشان دهد. در این زمینه تاکنون هیچ مقالهای منتشر نشده است؛ ازاینرو مقاله حاضر نخستین پژوهش درباره این موضوع است.
One of the important subjects in folk literature is to compare an oral version of a text with its written version. In this article, the oral narrations of Bahman saga has been compared to its written version. Among the written texts, Bahman Saga in Shahnameh Ferdowsi, Tarikh-e-Thaalabi (The Thaalabi History) and Bahman-Nameh of Iranshah-ibn Abelkheyr, and among the oral narrations, 16 of them have been chosen. The writer has tried to show the linguistic and narrative differences between the written and oral versions of this saga. This is the first study conducted in this field.
Oral version؛ Written version؛ Bahman-Nameh؛ Iranshah-ibn Abelkheyr
ادبیات شفاهی؛ داستان بهمن؛ شاهنامه فردوسی؛ تاریخ ثعالبی؛ منظومه بهمننامه
171
186
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14913-1&slc_lang=fa&sid=11
2013/10/292013/09/72013/10/52013/10/82013/09/42013/10/82013/10/30
1392/8/8
2013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/212013/04/21
1392/2/1
محمد
جعفری قنواتی
00319475328460049696
00319475328460049696
Yes
دایره المعارف بزرگ اسلامی