@article{ author = {ZabihniaEmran, Asieh and Pordel, Zahr}, title = {Analysis of Human being’s Transmutation in written legends of Sistan and Baluchestan Province}, abstract ={Figure turning is the change in the appearance of nature or the ability of Mythological heroes and legendary creatures that sometimes is demonstrated with apparent changes such as: turning inanimate objects to animals, human to animal or vice versa, human to angel and etc. It is sometimes without apparent change. For example, the Hero achieves a numinous power or maybe goes beyond his intrinsic abilities. However, it is important that these changes or figure turnings be considered as the most important factor to wonder in myths, legends and folk stories. The purpose of this study is to examine the written native legends in Sistan and Baluchistan province from the figure turning point of view. According to the diversity of types of tangible figure turning and the Breadth of the subject, the present article is assigned to the types of human transmutation in which human has been transformed in to animal, inanimate, plant, numinous creatures, nature, and human, or gains extraordinary abilities without a change in his nature. The results shows, there is human transmutation in 23 out of 157 myths in the province. The most human figure turnings are "transformation of human to animal" and "amazing trips", "transformation of human to human" and "human to numinous creatures" from the first kind of human transmutation which are not seen in any kind of these myths. The researchers try to demonstrate the obvious reasons of different figure turnings by interpreting mentioned legends and also, to show the role and function of these figure turnings in native legends.}, Keywords = {Transmutation؛ Transformation؛ Iranian legends؛ witchery؛ numinous creature}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {1-25}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {انواع استحاله‌های انسانی در افسانه‌های مکتوب سیستان و بلوچستان}, abstract_fa ={پیکرگردانی تغییر ماهیت ظاهری یا توانایی­های درونی قهرمانان اساطیر و موجودات افسانه­ای است که گاه با دگرگونی­های ظاهری همچون تبدیل جماد به حیوان، انسان به حیوان یا بالعکس، انسان به فرشته و ... نمود پیدا می­کند و گاه بدون تغییر ظاهر، قهرمان به قدرت ماوراءالطبیعی دست می­یابد و از حوزۀ توانایی­های ذاتی خویش پا فراتر می­نهد. این دگرگونی­ها یا همان پیکرگردانی­ها مهم­ترین عامل شگفت­زایی در اساطیر، افسانه­ها و قصه­های عامه هستند و نقش بسزایی در تأثیر­گذاری، ایجاد هیجان و جذب مخاطب دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی افسانه­های بومی مکتوب استان سیستان و بلوچستان از منظر کارکرد­های پیکرگردانی و مسخ است و با توجه به تنوع پیکرگردانی­های مشهود و گستردگی موضوع، این مقاله فقط به بررسی انواع استحاله­های انسانی اختصاص یافته ­است که در آن انسان به حیوان، جماد، گیاه، موجود ماورائی، طبیعت و انسان دگردیسی می­یابد یا بدون تغییر ماهیت انسانی، توانایی­های خارق­العاده به­دست می­آورد. با بررسی­های انجام­شده درمجموع، از 157 افسانۀ مکتوب این استان در 23 افسانه، استحاله­های انسانی وجود دارد. بیشترین پیکرگردانی‌های انسانی از نوع استحالۀ انسان به حیوان و سفرهای شگفت­انگیز است و استحالۀ انسان به انسان و استحالۀ انسان به موجود ماورائی در هیچ­یک از افسانه­ها دیده نشده است. نگارندگان تلاش دارند با تحلیل افسانه­های مکتوب استان سیستان و بلوچستان دلایل شاخص­ترین انواع استحاله­های انسانی و همچنین کارکرد و نقش این پیکرگردانی­ها را در افسانه­های بومی این منطقه بیان کنند. }, keywords_fa = {پیکرگردانی؛ استحاله؛ افسانه‌های ایرانی؛ سحر و جادو؛ موجودات ماورائی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2038-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2038-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {ebrahimi, Ameneh and abolbashari, Peim}, title = {Archetype of wolf in popular culture (Case study: Gorganeh in Firuzsha-name)}, abstract ={One of the important aspects of a folk tale literature review, is to study mysterious and meaningful mental world, a world which narrates cultural history. This subject is feasible due to understanding and perception of the meaning elements of the fictions in which archetypes of collective mentality and common senses of nation’s mental world find the opportunity to be developed and find cohesion. The present study by adopting the theoretical framework of phenomenology and regarding the ancient background of wolf archetype in Persian culture and literature aims at illuminating the roots of Gorgane in Firuzshah-name. Wild woman archetype crystallization in Firuzshah-name fiction appears to be significant. Phenomenological interpretation of an old woman who has lost his or her child is called "Gorgane" which indicates this fact. Two legendary level (fierce wolf) and legendary (wolf and totems of the Turks) is visible in the story. Female wolf in Firuzshah-name has a negative character and unpleasant destiny, but it meets all the situations of accordance with Iranian mentality in the case of wolf and totems of the Turks. Also, this character agrees with archetype of barbaric or wild woman.  }, Keywords = {Archetype؛ Gorganeh؛ Firuzshah-name؛ History of culture}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {25-40}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {بازخوانی کهن‌الگوی گرگ در فیروزشاه‌نامه}, abstract_fa ={از رویکردهای مهم در بررسی متون داستانی عامه، مطالعۀ رمزگونه و معنادار جهان ذهنی آن است؛ جهانی که از تاریخ فرهنگی سخن می­گوید. این موضوع با درک و دریافت معنای عناصر سازندۀ داستان­ ها ممکن و میسر است و به عمق و ریشه­های انسجام­ بخش و معنابخش عناصر مختلف داستان، یعنی ک هن­الگوهای ذهنیت جمعی و مفاهیم مشترک دنیای ذهنی ملت­ها راه می­برد. پژوهش پیش­ِرو با رویکرد پدیدارشناسانه و با نظر به پیشینۀ­ کهن‌الگوی «ماده­گرگ» در فرهنگ و ادب ایران سعی بر آن دارد تا ریشه­ های نقش­مندشدن گرگانه در فیروزشاه­نامه را روشن کند. کهن­ الگوی ماده­گرگ به گونه­ای معنادار در داستان فیروزشاه­نامهتبلور یافته است. تفسیر پدیدارشناسانۀ حضور زنی سال­خورده در جایگاه مادری فرزنداز­دست­داده به نام «گرگانه» گویای این مدعاست. دو سطح افسانه­ای (درندگی گرگ) و اسطوره­ای(ماده‌گرگ و توتم ترکان) در این شخصیت هویداست. ماده­گرگ در فیروزشاه­نامه از شخصیت­های منفی است، سرانجام ناخوشایندی دارد و با آنچه در ذهنیت ایرانیان و ترکان از کهن‌الگوی گرگ و ماده‌گرگ وجود دارد، مطابقت می­کند. همچنین این شخصیت با کهن‌الگوی زن وحشی نیز برابری می­کند.}, keywords_fa = {کهن‌الگو؛ گرگانه؛ ماده‌گرگ؛ فیروزشاه‌نامه؛ تاریخ فرهنگی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8825-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8825-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Rasmi, Atekeh and Rasmi, Sakineh}, title = {The elements of Motif in the tale of Asli and Karam}, abstract ={The folk legends are considered as a part of valuable treasure of each culture. In Azarbayjan, legends have irrefrangible connection  with the name Aşig,  since , they are the heir of all epic , martial, festive stories of Azerbayjan. In one of this stories entitled Asli and Karam the hero of the story is similar to Qognos. All the story get vivified by lyrics of the hero, but at the end he burns and changes to ashes. This story connects with the elements of extraordinariness. In this study, the motifs of extraordinariness as apple, dream, wine of love and etc. are studied. The text of story is totally full of love motifs. This story begins with the birth of story’s hero with an apple and ends in the motif of magic cloth. The hero of the story has a passive personality and just suffers, and tolerates. For this reason the story lacks the epic aspects. This article investigates the motifs of Asli and Karam story}, Keywords = {Asli؛ Karam؛ Tale؛ Aşig element؛ Story Motif}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {41-63}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {بن‌مایه‌های داستان اصلی و کرم}, abstract_fa ={افسانه‌های عامه بخشی از گنجینه ارزشمند فرهنگ هر ملت هستند. در آذربایجان ایران افسانه‌ها با نام «عاشیق» پیوندی ناگسستنی دارند؛ زیرا عاشیق­ ها پردازنده تمامی داستان‌های آذربایجان اعم از رزمی و بزمی و یا حماسی و عشقی بوده‌اند. یکی از این داستان‌ها، داستان اصلی و کرم است که قهرمان داستان به ققنوس مانند شده است، سراسر داستان با نغمه‌های قهرمان جان می‌گیرد، اما سرانجامِ او، همانند ققنوس سوختن است و خاکستر شدن. این داستان با بن‌مایه کرامتِ «ولادت قهرمان داستان با سیب» آغاز می‌شود و با بن‌مایه شگفت‌انگیز لباس سحرآمیز پایان می‌پذیرد. متن داستان نیز از بن‌مایه‌های عاشقانه و کرامت مشحون است؛ ولی چون قهرمان داستان شخصیت منفعلی است و تنها ویژگی او رنج­کشیدن، تحمل و صبرکردن است؛ از این‌رو بن‌مایه‌های حماسی و عیاری در آن چندان نمودی ندارد. این مقاله به بررسی بن‌مایه‌های داستان اصلی و کرم می‌پردازد.}, keywords_fa = {اصلی و کرم؛ بن‌مایه؛ عاشقانه؛ کرامت؛ شگفت‌انگیز}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-11088-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-11088-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Farzi, HamidReza and Behzadi, Hajieh}, title = {Archetypal criticism of “The story of Amir Arsalan” According to Jung’s Individuation Theory}, abstract ={Archetypal criticism is one of the contemporary literary criticism main approaches which discovers the nature and characteristics of the myths and archetypes and their role in literature. This article tries to carry out archetypal criticism of “The story of Amir Arsalan” according to the Jung’s individuation theory. As the hero searching progress and perfection and finding his archetype, Amir Arsalan begins journey and awakes by seeing the image of Farrokhlega (his anima) and achieves new levels of awareness. By passing of the persona archetype he can eliminate the shadow and get married and unify with anima (Farrokhlega) by the help of the wise old man and ends his individuation process and finally, he achieves his archetype. However, he experiences death and rebirth archetypes as revival of life and inner revolution by entering to cave and well- indicating return to fetus period(ritual death)-leaving there as the secret of rebirth.}, Keywords = {Archetypes؛ Jung؛ Individuation progress؛ Story of Amir Arsalan}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {65-84}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {تحلیل کهن‌الگویی داستان امیر‌ارسلان بر اساس نظریۀ تفرد یونگ}, abstract_fa ={نقد کهن­الگویی یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره‌ها و کهن‌الگوها و نقش آن­ها در ادبیات می‌پردازد. در این مقاله کهن‌الگوی داستان امیرارسلان بر اساس نظریۀ تفرد یونگ تحلیل کهن‌الگویی شده است؛ به این شرح که امیرارسلان به­عنوان قهرمان جست­وجوگر برای رشد و تکامل و دستیابی به کهن­الگوی خویشتن، حرکت خود را آغاز می‌کند و با دیدن تصویر فرخ‌لقا (آنیما) بیدار می‌شود و به سطح­های تازه‌ای از آگاهی دست می‌یابد. او با گذر از کهن­الگوی نقاب به یاری پیر دانا به حذف سایه و یکی­شدن با آنیما (فرخ‌لقا) موفق می‌شود و فرایند تفرد خود را به سرانجام می‌رساند و به کهن‌الگوی خویشتن دست می‌یابد. ضمن اینکه او کهن­الگوی مرگ و تولد دوباره را- که معنای آن استعلای حیات و تحول درونی است- با واردشدن در غار و چاه – که بیانگر بازگشت به مرحلۀ جنینی (مرگ آیینی) است – و بیرون آمدن از آن مکان‌ها – که رمز تولد مجدد است - تجربه می‌کند.  }, keywords_fa = {کهن­ الگوها؛ یونگ؛ فرایند تفرد؛ داستان امیرارسلان؛ قهرمان جست­وجوگر}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-11157-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-11157-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Shairi, Hamid Reza and Tohidloo, Yeganeh}, title = {Discourse analysis of semiotic functions of lie in folk tales: Slippery in iconic system of language}, abstract ={To explain how lie is made from the perspective of semiotics, we first need to define icon and its function in the domain of discourse. In this regard, we show that although icon means the maximum amount of similarity between a thing and its representation, there is always the possibility of creating distance between the two that can vary from zero to infinity. This distance makes something as lying in language. According to this, icon can fluctuate from hypoicon to hypericon. Based on these explanations, we figure out that lying is a sign that loses its conformity with the object which is supposed to be represented. The article examines the causes of less or total disagreement of this icon in folk tales according to semiotic process. The main purpose of this article based on semiotic approach and iconic sign process, is to discover the causes of lacking conformity with the reality as well as the fluctuations of this icon. The main hypothesis of this theory is that the involvement and intervention of sense- perceptional and emotional processes as active factors in human behavior could change our understanding and point of view. For this reason, they prevent icon from a stable conformity with the object in time and place. As a result of this process, the discourse of lie is created.}, Keywords = {Lie؛ Icon؛ Hypo icon؛ Hyper icon؛ Symbol}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {85-110}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {تحلیل نشانه- معناشناختی دروغ: لغزندگی نظام آیکونیک زبان در قصه‌های عامه}, abstract_fa ={برای تبیین چگونگی شکل­گیری دروغ از دیدگاه نشانه- معناشناختی ابتدا به تعریف آیکون و کارکرد آن در حوزۀ گفتمان می­پردازیم. در این رابطه نشان خواهیم داد اگرچه آیکون به معنای بیشترین میزان شباهت بین یک چیز و بازنمون آن است؛ ولی همواره امکان ایجاد فاصله بین این دو وجود دارد که می­تواند از صفر تا بی­نهایت در نوسان باشد. این فاصله سبب می­شود تا چیزی با عنوان توهم و سپس دروغ در زبان شکل گیرد. بر این اساس، آیکون می­تواند از کم- آیکون1 تا بیش- آیکون2 در نوسان باشد. با توجه به این توضیحات، دروغ امری نشانه­ای است که در آن آیکون قدرت انطباق خود را با موضوعی که قرار است بازنمون آن باشد، از دست داده است. نگارندگان در این جستار به بررسی علل و عوامل کاستی و یا نیستی انطباق در فرایند نشانه- معناشناختی خواهند پرداخت. هدف اصلی این مقاله با تکیه بر رویکرد نشانه- معناشناختی و فرایند آیکونیک، کشف علل سرپیچی نشانه­ای و سقوط انطباق آیکونیک و نوسان­پذیری آن است. فرضیۀ اصلی تحقیق این است که دخالت فرایند حسی- ادراکی و هیجانات عاطفی به­عنوان امری فعال در کنش­های انسانی سبب تغییر دریافت ما و جابه­جایی زاویۀ دید می­گردند و به همین دلیل مانع از لنگراندازی آیکون به­عنوان نشانۀ تطبیق­یافته با موضوع و زمانیت و مکانیت آن می­شوند که نتیجۀ آن می­تواند دروغ گفتمانی باشد.}, keywords_fa = {دروغ؛ آیکون؛ زیرآیکون؛ بیش آیکون؛ نماد}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5864-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5864-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Hesampor, Saee}, title = {Survey and comparison of storytelling in Samak e Ayyar with three folk tales}, abstract ={This study tries to investigate storytelling manner in Samak – e – Ayyar in comparison with three other folk tales entitled (Darabnameh,Abou moslemnaeh Eskandarnameh e naghali).To achieve this goal and according to Chapman, the rate of narrator participation in Samak -e –Ayyar story besides some special stylistic features in this genre ( language , colloquial atmosphere , irony and humor) have been analyzed and compared with other stories. The results show that presence and participation of narrator while describing the place, temporal conciseness and person descriptions in Samak – e – Ayyar and Darab Nameh are more prominent in comparison with the other works. Also, participation manner of storyteller in  Samak – e – Ayyar , primary templatic propositions , inter textual templatic propositions differ from Aboumoslemnameh and Eskandarnameh naghali. It is important however to say that the manner of Darab Nameh is to some extent placed between that of Samak -e –Ayyar Aboumoslemnameh and Eskandarnameh naghali.    }, Keywords = {Storytelling؛ Samak؛ e؛ Ayar؛ Darabnameh؛ Abomoslemnameh؛ Eskandarnameh}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {111-138}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {شیوۀ قصه‌گویی در سمک ‌عیار و مقایسۀ آن با سه داستان عامۀ‌ عیاری}, abstract_fa ={این پژوهش برآن است تا شیوۀ ­­قصه­ گویی را در داستان سمک ­عیار، با سه داستان عامۀ داراب­نامۀ بیغمی، ابومسلم ­نامه و اسکندرنامۀ نقالی بررسی و مقایسه کند. برای این کار با استفاده از الگوی چتمن، میزان مشارکت راوی در داستان سمک­ عیار و همچنین برخی از ویژگی­ های سبکی خاص در این اثر (زبان و فضای عامیانه و طنز و مطایبه) تحلیل و با آثار دیگر مقایسه می ­شود. نتایج نشان می­ دهد مشارکت و حضور راوی هنگام وصف مکان، خلاصه­ های زمانی و وصف اشخاص در سمک­ عیار و داراب ­نامه پررنگ ­تر از دو اثر دیگر است. همچنین شیوۀ مشارکت قصه­ گو در داستان سمک ­عیار گزاره­های قالبی آغازین، گزاره­ های قالبی بین­ متنی و میان­ متنی متفاوت­ تر از داراب­ نامه، ابومسلم ­نامه و اسکندرنامۀ نقالی است. البته از این نظر می­توان شیوۀ داراب­ نامه را حدفاصل شیوۀ سمک­ عیار و ابومسلم ­نامه و اسکندرنامه قرار داد.  }, keywords_fa = {شیوۀ قصه­ گویی؛ راوی؛ سمک­ عیار؛ داراب­ نامه؛ ابومسلم ­نامه؛ اسکندرنامۀ ­نقالی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-1842-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-1842-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {MohammadiFesharaki, Mohsen and Hashemizadeh, Roy}, title = {Study of Grotesque Elements in "Mohammad Shirzad " Stories in Eskandarnameh}, abstract ={Grotesque was introduced to European literature by the middle of sixteenth century, though previous definitions of this terminology were available before. Although this term was introduced to Aesthetics at the same time with its introduction to philosophy of arts, Kayser made it official and defined it as an expression of alienation and the chaotic world in the nineteenth century. Grotesque, as the definitions go, contains everything odd or strange. This oddity could be of humans, animals, spaces or amazing, strange or dispiteous situations. Generally, anything that contains these three characteristics while it is funny, is considered to be Grotesque. In this article, whit the library-documentary Method, alongside introducing definitions of this term, we reviewed Shirzad’s “Alexander the great”, the last part of the book “Eskandarnameh” regarding these elements. This stories presented, like all other stories of this book rich and special elements, it was divided into seven kinds of human, animal, grotesque atmosphere, language elements etc. This subject shows that vulgar stories also, like other stories can be the suitable background for this view.}, Keywords = {Grotesque؛ Mohammad Shirzad؛ Amazing؛ Hateful؛ Funny}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {139-164}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {عناصر گروتسک در داستان‌های محمد شیرزاد در اسکندرنامه}, abstract_fa ={اصطلاح گروتسک از نیمۀ قرن شانزدهم در ادبیات اروپا مطرح شد. اگرچه زمینه‌های تعریف این اصطلاح پیش­تر از این قرن به وجود آمده بود؛ اما ورود این اصطلاح در قرن هجدهم در ادبیات اروپا به­عنوان مقوله‌ای زیبایی­شناسی، هم­زمان با ورود آن به مباحث فلسفی هنر بود. کایزر در قرن نوزدهم آن را برای نخستین­بار به رسمیت شناخت و ماهیتش را تجلی این دنیای پریشان و از خود بیگانه دانست. در تعریف گروتسک موارد زیادی گفته شده است، ازجمله هر چیز که عجیب و غریب باشد. این چیز می‌تواند انسان یا حیوان، فضا و یا موقعیتی حیرت‌انگیز، عجیب و نفرت‌انگیز باشد. به طور کلی هر چیز که حاوی سه خصلت عجیب، نفرت‌انگیز و در عین حال خنده­آور باشد، مشمول گروتسک است. نگارندگان در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه‌ای - اسنادی، ضمن آوردن تعاریفی از این اصطلاح، این عناصر را در داستان‌های «محمد شیرزاد»، یکی از سرداران اسکندر مقدونی، در بخش پایانی کتاب اسکندرنامه بررسی کرده‌اند. این داستان-ها همانند دیگر داستان‌های این کتاب سرشار از این گونه عناصرند که به چهار دستۀ انسانی، حیوانی، فضای گروتسک و عناصر زبانی تقسیم شده­اند. این موضوع نشان می‌دهد داستان‌های عامه نیز، مانند دیگر داستان‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای مطرح­کردن این نظریه باشند.}, keywords_fa = {گروتسک؛ اسکندرنامه؛ داستان محمد شیرزاد؛ عناصر زبانی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8409-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8409-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Khademi, Narges and Ghaemi, Farzad and Salehinia, Maryam}, title = {Who is the hero of Sam-name and why does he get involved in battles}, abstract ={In this study, we have investigated Sam battles; the hero of Sam Nameh; applying structural research methodology. To this goal, at first , the collection of battles have been categorized in five agents such as subject , battle’s motif , battle adversary, adjuvants , and the results of battle. Then, by summarizing table data, we reached nine total conclusions related to the battle’s structure of this poems. At the next step, by reducing these nine conclusions, we obtained three general formula. The main function of Sam nameh hero’s battles is to highlight an exaggerated hero who is always victorious. In a non-linear study and regarding sender / motif pairs, the progress of battles is separable. The first class includes hero’s battles from beginning of the story till his departure to the land of Shadad A’d and then his battles with the king of china and his army by the motif of love.     Second class has been devoted to the collection of hero’s battles with regard to religious motifs and other marginal factors. Also, Sam Nameh hero’s is an independent actant who do not obey any king. Considering this fact and absence of no national motif , it is possible to say that Sam Nameh is not an epic work , rather this is a love story whose poet intervention in order to shape a an affected discourse has made it an exclusive work with special structures. }, Keywords = {Sam Nameh؛ Battle؛ Actant؛ Religious motif}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {165-195}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {قهرمان سام‌نامه کیست و چرا می‌جنگد؟ (بررسی ساختار نبرد‌های قهرمان سام‌نامه)}, abstract_fa ={در این مقاله با استفاده از روش ساختاری به بررسی جریان نبردهای سام، قهرمان سام ­نامه پرداخته­ ایم. بدین منظور ابتدا مجموعه ­نبردها در جدولی شامل پنج عامل کنش گر، انگیزۀ نبرد، رقیب جنگی، یاریگران و نتیجۀ نبرد آورده شده است. سپس با خلاصه­کردن داده­های جدول، به 9 نتیجۀ کلی دربارۀ ساختار نبردهای این منظومه رسیدیم. در مرحلۀ بعد با تقلیل دادن این 9 نتیجۀ کلی سه فرمول کلی­ تر به دست آمد. کارکرد اصلی نبردهای قهرمان سام‌نامه که قابلیت خلاصه­شدن در قالب چند فرمول ساده را دارد، برجسته­ کردن قهرمانی اغراق شده و همیشه ­پیروز است. جریان نبردها در یک بررسی غیر­طولی و با توجه به دو دستۀ اصلی فرستنده یا انگیزه از هم قابل تفکیک است. دستۀ اول شامل نبردهای قهرمان از آغاز داستان تا زمان راهی­شدن به سوی سرزمین شداد عاد و در ادامه، سلسله­ نبرد­های او با فغفور چین و سپاهیان اوست که با انگیزۀ عشق انجام می­شود و دستۀ دوم مجموعه نبردهای قهرمان با انگیزه­ های دینی و نیز برخی انگیزه­­های فرعی دیگر است. همچنین قهرمان سام‌نامه کنش گری مستقل است که از هیچ شاهی تبعیت نمی­کند و با در نظر گرفتن این نکته و فقدان هرگونه انگیزۀ ملی در این اثر، می­توان گفت سام­ نامه اثری حماسی نیست؛ بلکه داستان عاشقانه­ای است که دخالت سرایندگان آن در جهت شکل دادن به گفتمانی متأثر از باورها و اعتقادات خاص، باعث شکل­گرفتن اثری منحصربه­فرد با ساختار­های خاص خود شده است.}, keywords_fa = {سام‌نامه؛ نبرد؛ کنشگر؛ انگیزۀ دینی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-457-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-457-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {Mizban, Javad and Taghavi, Mohammad and Mahdavi, Mohammad Jav}, title = {Application Forms and Functions of Proverbs in the Collection of Short stories Yeki Bood -Yeki Nabood of Jamalzadeh}, abstract ={In this study, we have investigated Sam battles; the hero of Sam Nameh; applying structural research methodology. To this goal, at first , the collection of battles have been categorized in five agents such as subject , battle’s motif , battle adversary, adjuvants , and the results of battle. Then, by summarizing table data, we reached nine total conclusions related to the battle’s structure of this poems. At the next step, by reducing these nine conclusions, we obtained three general formula. The main function of Sam nameh hero’s battles is to highlight an exaggerated hero who is always victorious. In a non-linear study and regarding sender / motif pairs, the progress of battles is separable. The first class includes hero’s battles from beginning of the story till his departure to the land of Shadad A’d and then his battles with the king of china and his army by the motif of love.     Second class has been devoted to the collection of hero’s battles with regard to religious motifs and other marginal factors. Also, Sam Nameh hero’s is an independent actant who do not obey any king. Considering this fact and absence of no national motif , it is possible to say that Sam Nameh is not an epic work , rather this is a love story whose poet intervention in order to shape a an affected discourse has made it an exclusive work with special structures. }, Keywords = {Sam Nameh؛ Battle؛ Actant؛ Religious motif}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {197-220}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {کاربرد و کارکرد مثل در مجموعه داستانِ یکی بود و یکی نبود جمال‌زاده}, abstract_fa ={شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان، همواره برای آنکه به لطف و شیرینی و رسایی کلام خویش بیفزایند، از مثل بهره‌ برده‌اند. در میان نویسندگان معاصر، محمدعلی جمال‌زاده در داستان‌های خویش از مثل مکرر استفاده کرده است. او در پنج داستان در مجموعۀ یکی بود و یکی نبود، 73 مثل به کار برده است. شیوه‌های کاربرد (چون اقتباس، حل، اشاره و تصویرسازی) و کارکردهای مختلف (چون اجتماعی، ارزشی، اخلاقی، انتقادی و طنزآمیز) اهمیت مثل را در نظر این نویسنده و کنجکاوی و علاقه‌مندی او را نسبت به ادبیات عامه نشان می‌دهد. همچنین بیان ارزش‌های بارز فرهنگی و یا مخالفت با ضد ارزش‌ها از نظر مضمونی برای نویسنده اهمیت داشته است. در مجموعۀ یکی بود و یکی نبود، کاربرد مثل‌ها به تقویت و پرداخت بعضی عناصر داستانی (شخصیت‌ پردازی، لحن، فضاسازی، موضوع و درون‌مایه و ... ) نیز کمک کرده است. می‌توان گفت کاربرد مثل جزو ویژگی‌های سبکی جمال‌زاده شده است.  }, keywords_fa = {جمال­ زاده؛ یکی بود و یکی نبود؛ مثل؛ کارکرد؛ محتوا؛ فضاسازی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5695-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5695-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} } @article{ author = {RezaeiDashtArzhaneh, Mahmoud and Razmjooie, Fatemeh}, title = {An analysis of Two Folkloric Tales of Doshman Ziari Region Based on The Mythical Criticism}, abstract ={Folkloric fictions are considered as part of cultural heritage of every nation that reflects customs, ideas, traditions, and world view of each nation. Sometimes mythical, cultural and sociological themes are placed in their deep structure. In the recent centuries with growth of technology, many of these oral fictions are going to be endangered, it is important that these fictions be recorded and analyzed before death of their narrators, as far as possible. So, in this study, some fictions of Doshman Zeyari region have collected with field study research methodology and then have analyzed based on mythical, cultural and sociological deep structure. Some mythical, cultural and sociological themes in these fictions are the woman valuable place, emergence of heroin, the battle of drought dragon with rainy year, the relation of horse and moon with fertility, existence of the universe from the cosmic egg, the growth of plant of God’s blood and revealing the secret of slain by the reed that has grown from the blood of slain. On the other hand, we can see the theme of discussed tales in other folkloric tales such as: "Girl and yellow cows "," Mah‌Pishani "," Ajah k m hoo "," Smiling flower "," The secret of the beautiful reed ","The Girls of pomegranate "and" Orange and bergamot "    }, Keywords = {Folkloric fictions؛ Mahtati and Alazangi؛ The old Woman hat eat flour and grape juice؛ Doshman Ziari}, volume = {5}, Number = {12}, pages = {221-239}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {نقد اسطوره‌ای دو قصۀ فولکلوریک منطقۀ دشمن‌زیاری}, abstract_fa ={قصه­ های فولکلوریک، بخشی از میراث فرهنگی ناملموس هر ملت به­ شمار می­ آیند که به ­خوبی، آداب و رسوم و عقاید و سنت­ها و جهان­بینی آن­ها را بازگو می­کنند. از آنجا که در سده­های اخیر، با رشد روزافزون تکنولوژی، بسیاری از قصه­های شفاهی، در دل خاک مدفون شده­اند، بسیار بایسته است که این قصه­ها قبل از مرگِ راوی آن­ها، ثبت و در حد امکان نقد و تحلیل گردند. از این­رو، در این جستار، دو قصۀ «ماه ­تتی و آلازنگی» و «پیرزن آرد دوشوئیی»، از منطقۀ دشمن­زیاری فارس با تحقیقی میدانی گردآوری و سپس از منظر نقد اسطوره­ای نقد و تحلیل شده­ اند. ازجمله­ موارد برجستۀ تبلوریافته در این قصه­ ها می ­توان به محوریت زن و ظهور پهلوان­بانو در قصه­ ها، نبرد اژدهای خشک­سالی با ترسالی، پیوند اسپ و ماه با باروری، هستی ­یافتن گیتی از تخم ­مرغ کیهانی، رویش گیاه از خون خدای نباتی و پرده ­دری نی­ای رسته از خون مقتول اشاره کرد. از دیگر سو، درون­مایۀ قصه ­های مورد بحث در این جستار در قصه ­های فولکلوریک دیگری چون «دختر و گاو زرد»، «ماه­پیشانی»، «اجه که م هو»، «گل خندان»، «راز نی­لبک زیبا»، «دختران انار» و «نارنج و ترنج» نیز پدیدار شده است.}, keywords_fa = {قصه‌های فولکلوریک؛ ماه‌تتی و آلازنگی؛ پیرزن آرد دوشوئیی؛ نقد اسطوره‌ای؛ دشمن‌زیاری}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-6279-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-6279-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2017} }