@article{ author = {Tabatabay, Seyedhosein i and Tabatabaei, Seyed Hasan and Rezaei, Mohamm}, title = {Customs of Mourning and Rejoicing in the "Sarkavir" Damghan Region}, abstract ={One of the most beautiful aspects of Iranian oral literature is traditional melodies and songs that speakers of different regions and ethnic groups intone at work or at ceremonies or special occasions. These songs, from the very old eras till now, have been applied by human in aggregations and  ceremonies. Some of these songs have arised from Iranian ancient culture, and have retained  heir old roots. Sarkavir region, located in the southern border of Semnan province and adjacent to the northern edge of the central desert, has some neglected songs. Dialect of this region, with more similarities to the ancient Khorāsān dialects, has remained largely intact for various reasons, including the inaccessibility to the city. These poems, related with mourning and rejoicing customs, and songs by women in ceremonies. have maintained their strength and power in funerals and wedding ceremonies until now.  In this article, we have tried to introduce "Soru" and "Ongâre" as two special wedding and funeral songs, analyze their literary and anthropological aspects, and through it, explain some features of their speakers.}, Keywords = {Sarkavir؛ Soru؛ Ongâre؛؛ Folk songs؛ Folklore}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {1-29}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {آیین‌های سوگ و سُرور در منطقۀ سرکویرِ دامغان}, abstract_fa ={چکیده یکی از زیباترین جنبه‌­های ادبیات شفاهی ایران، نواها و سروده‌های بومی و محلی است که اقوام و گویشوران مناطق گوناگون، در حین کار و یا در مراسم و مناسبت‌های خاص زمزمه می­‌کنند. این سروده‌ها در طول تاریخ همواره گرمابخش محافل و نقل رایج مراسم و گردهمایی‌های اقوام این سرزمین بوده است. برخی از این نواها –که ریشه در گذشته‌های بسیار دور و فرهنگ کهن ایران باستان دارد- بنا به دلایل متعدد، ازجمله دور‌ماندن از جوامع بزرگ و عدم ارتباط گستردۀ گویشوران آن با مناطق شهری، حتی تا زمان حاضر مغفول و پنهان مانده است. اشعار مرتبط با آیین­های سوگ و سُرور در فرهنگ عامیانۀ منطقۀ سرکویر (واقع در مرز جنوبی استان سمنان و در مجاورت حاشیۀ شمالی دشت کویر)، از این گونه است. این سروده­ها مبتنی بر سنت­هایی کهن است که از گذشته­‌های بسیار دور، همراه همیشگی مراسم عزا و عروسی مردم بوده و تا زمان حاضر نیز قوت و قدرت خود را حفظ کرده است. در این نوشتار بر آنیم تا در کنار معرفی «سُرو» و «اُنگاره» به‌عنوان دو نوای مخصوص مراسم عروسی و عزا و بیان ویژگی‌ها، انواع و مشخصات آن، به تشریح جنبه­های ادبی و مردم‌شناسی این سنت عامه بپردازیم و از خلال آن برخی ویژگی‌های حاکم بر فرهنگ عامۀ گویشوران را تبیین و تحلیل نماییم. واژه­‌های کلیدی: سرکویر، نواهای محلی، سُرو، انگاره، فرهنگ عامه. }, keywords_fa = {سرکویر؛ نواهای محلی؛ سُرو؛ انگاره؛ فرهنگ عامه}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-686-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-686-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {Javedankherad, Mohammad and Kamaladdini, Seved Mohammad Bagher}, title = {Work Poems in Kohgiluyeh and Boyrahmad}, abstract ={The poems, written about work and job in the oral culture of Kohgiluyeh and Boyrahmad, constitute a large part of the literature of this land. The men and women in this province, in order to do anything, have ahomophonic poem with the work doer; this poem has theme and music corresponding with it and it is a good motivation to do things. These poems are a collection of thoughts, motivations and mental states during the work, and their literary richness indicates the people's literary history. In the nomadic and rural society of Kohgiluyeh and Boyrahmad, the works such as rice-threshing, oak-threshing, milking, making buttermilk, rice transplantation and lamb-grazing have accompanied with reading poems, which were composed according to the situation and conditions of that work to speedup, make fun and escape from tiredness. This study investigates these poems.}, Keywords = {Public Literature؛ Lorish Poem؛ Work Poem؛ Kohgiluyeh and Boyrahmad}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {29-51}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {اشعار کار در کهگیلویه و بویر احمد}, abstract_fa ={اشعاری که در زمینۀ کار و شغل در فرهنگ شفاهی کهگیلویه و بویراحمد سروده شده است، بخش وسیعی از ادبیات این مرز و بوم را تشکیل می­دهد. مردان و زنان این استان برای انجام هر کاری شعری هم‌نوا با کنندۀ کار دارند که مضمون و موسیقی متناسب با آن را دارد و انگیزۀ خوبی برای انجام کارهاست. این اشعار مجموعه‌ای از تفکرات، انگیزه‌ها و حالات روانی هنگام کار است که غنای ادبی آن نشان از قدمت ادبی مردم این استان دارد. در جامعۀ عشایری و روستایی کهگیلویه کارهایی ازقبیل برنج‌کوبی، بلوط‌کوبی، شیر‌دوشی، دوغ‌زنی، نشاکاری برنج و به‌چرا بردن بره‌ها، با خواندن اشعاری همراه بوده که متناسب با وضعیت و شرایط آن کار برای تسریع، سرگرمی و فرار از خستگی خوانده می‌شد. در این پژوهش تلاش شده است به بررسی و واکاوی این اشعار پرداخته شود.  }, keywords_fa = {ادبیات عامه؛ شعر لری؛ شعر کار؛ کهگیلویه و بویراحمد}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2991-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2991-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {Aydenloo, Sajj}, title = {Some Bardic and Oral Stories in Additions of Shâhnâmeś Manuscripts and Editions}, abstract ={Oral and bardic narrations from some stories of Shâhnâme probably have existed in sixth and seventh century. On the basis this and attention to extent of Iranian bardic/ oral stories with heroic subject, I have proposed this hypothesis that perhaps source of some annexed verses and stories in manuscripts and editions of Shâhnâme is bardic/ oral literature and scribes, owners or readers of some manuscripts have heard them from storytellers and have versified and then added to manuscripts. In this paper after research in Shâhnâme (edited by Dr. Khaleghi Motlagh), manuscripts of San Žozef, Sádlu and margins of Zafarnâme, editions of Moskow, Borukhim, Dr. Dabir siyâghi and some lithographies of Shâhnâme, twenty and six annexed has been known as additions with oral/ bardic source. These stories probably have been created by storytellers after Ferdowsi and Shâhnâme.}, Keywords = {Shâhnâme؛ Ferdowsi؛ Additions؛ Bardic and Oral Stories}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {51-101}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {برخی روایات نقالی و شفاهی در ملحقات نسخ و چاپ های شاهنامه}, abstract_fa ={قراین و شواهدِ موجود در برخی منابع نشان می دهد که احتمالاً در سده های ششم و هفتمِ هجری روایتهای شفاهی و نقّالی از بعضی داستانهای شاهنامه وجود داشته است. بر این اساس و به استنادِ گستردگیِ روایات نقّالی با موضوع ملّی و پهلوانی در سنّت داستانیِ ایران- که بخشی به صورت مکتوب به دست ما رسیده و بهری دیگر به اقتضای ماهیّتِ شفاهی فراموش شده است- در این مقاله این فرضیّۀ محتمل و درخورِ بررسی مطرح شده که شاید مأخذِ شماری از ابیات، قطعات و روایاتِ الحاقی در نسخ و چاپهای شاهنامه، میراثِ ادبِ شفاهی- مردمی بوده است و کاتبان، مالکان یا خوانندگانِ بعضی دست نویسها آنها را از گزارشهایِ شفاهیِ نقّالان شنیده و پس از نظم در قالب قطعاتِ کوتاه و بلند بر متن یا حاشیۀ نسخ افزوده اند. نگارنده با تحقیق در زیرنویسهای شاهنامۀ تصحیح دکتر خالقی مطلق و همکارانشان، متن و حواشیِ نسخه های سن ژوزف، سعدلو، حاشیۀ ظفرنامه، متن و ملحقاتِ چاپهای مسکو، بروخیم، دکتر دبیرسیاقی و بعضی چاپهای سنگی و دست نویسهای متأخّر، بیست و شش داستان و قطعۀ الحاقی را با توجّه به قراینی مانند نبودن پیشینه ای از آن روایتها در منابعِ ادبی و تاریخیِ کهن، وجود گزارش/ گزارشهایی از آنها در طومارهای نقّالی و داستانهای شفاهی- مردمی، داشتنِ عناصر و ساختارِ روایات نقّالی و... به احتمال از داستانهای مایه گرفته از روایتهای نقّالی و شفاهی معرّفی کرده که به صورت منظوم در دست نویسها و چاپهای شاهنامه حفظ شده است}, keywords_fa = {شاهنامه؛ فردوسی؛ ملحقات؛ روایات نقّالی و شفاهی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-10206-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-10206-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {Nikkhoo, Atefeh and jalaliy, Yadollah}, title = {Structural Analysis of Epic Language in the Comprehensive Scroll of Rhapsodists Known as “Haft Lashkar” (the Seven Corps)}, abstract ={As the former of the structure of story, language is significantly important in the structural analysis. Based on this viewpoint, language structure and the way it is used, as well as the connection between the aesthetics and ultra-linguistics are specifying its type in relation with the general concept of the literary work. Also the epic language, as the basic foundation of these texts, prospers structural potentialities like word usability, syntactic of utterance, and useful intonation proper with the epical atmosphere and feelings in different levels such as vocal, semantical, etc. In oral literature, along with having stories from a simple and pure language, presence of rhapsodists and elocutionists and their interference and distort together with new elements ingression in the form of “Scrolls” compilation have increased more and more the use of epical language capacities linked to the main context of scrolls. The “Haft Lashkar” (the Seven Corps) is also one of the Rhapsodists’ Comprehensive Scrolls (RCS) during the Qajarid era of which the time of writing goes back to the year 1292 (Lunar Hijri) (almost 1871 A.D.), and it is originally the name of one of the famous rhapsodic battle-narrations, which was applied to one of the RCSs due to its fame.  Therefore, considering the general concept of the currently discussed work in this paper, its epical structure has been analyzed and checked from two levels:, vocal and Syntactic levels. Using bursting-obstructive phonemes and long Syllable structures along with high-frequency short vowels in the vocal level has made the epical atmosphere and feeling more tangible for the readers. In syntactical structure of the utterance, the priority of the verb and displacing the other elements of the sentence, associating the elements of the same function, as well as creating areas via the rhapsodist’s exploitation from the drama tune, the skills of discourse-movement and the oral techniques are all considered as the elements of forming an epical language. Moreover, the musical characteristics of the oral narration like the height of the sound, using long and loud vowels at the end of the questions and vocative sentences have led to the enhancement of the rising voice of the discourse and eventually, the epical language.    }, Keywords = {structuralism؛ linguistics؛ Epical language؛ Rhapsody؛ Comprehensive Scroll of Rhapsodists؛ Haft Lashkar (the Seven Corps)}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {101-133}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {بررسی ساختاری زبان حماسی در طومار جامع نقالان معروف به هفت‌لشکر}, abstract_fa ={زبان به‌مثابه شکل‌دهنده ساختمان داستان در تحلیل ساختار آن اهمیت ویژه­ای دارد. براساس این دیدگاه، ساختار زبان و چگونگی کاربرد و ارتباط زیبایی‌شناسی و فرازبانی، نوع آن را در ارتباط با مضمون کلی اثر مشخص می‌سازد. زبان حماسی- که یکی از ارکان اساسی این متون است‌‌- قابلیت‌های ساختاری همچون به‌کارگیری کلمات، نحو کلام، لحن متناسب با فضا و حس حماسی در سطوح مختلف آوایی، لغوی و غیره را دارد. در ادب شفاهی نیز افزون‌بر زبان ساده و یکدست قصه­ها، حضور نقالان و سخنوران و دخل و تصرف آنان با ورود عناصر جدید در تدوین طومارها، سبب شده است تا بیش‌از‌پیش زمینه استفاده از ظرفیت‌های زبان حماسی ‌در پیوند با مضمون اصلی طومارها افزایش یابد. هفت‌لشکر نیز ازجمله طومار جامع نقالان در عهد قاجار است که زمان کتابت آن به 1292ق بر‌می‌گردد. این اثر در اصل نام یکی از نبرد– روایت‌های مشهور نقالی است که به‌سبب شهرت بر یکی از طومارهای جامع نقالان نهاده شده است. در این مقاله باتوجه به مضمون کلی هفت‌لشکر، ساختار حماسی آن در دو سطح آوایی و نحوی بررسی شده است. استفاده از واج‌های انفجاری- انسدادی و ساختمان هجای کشیده در کنار کاربرد پربسامد مصوت کوتاه در سطح آوایی، وجود فضا و حس حماسی را برای خواننده بیشتر ملموس ساخته است. در ساختمان نحوی کلام نیز، تقدم فعل و جابه‌جایی دیگر ارکان جمله، هم‌نشینی عناصر هم‌نقش، فضاسازی با بهره­گیری نقال از لحن نمایشی، شگرد‌های کلامی- حرکتی و تکنیک‌های شفاهی از‌جمله عناصر شکل‌دهندۀ زبان حماسی هفت‌لشکر است. همچنین، ویژگی‌های موسیقایی نقل شفاهی، همچون ارتفاع صوت و کاربرد مصوت‌های بلند و کشیده در پایان جملات سؤالی و ندایی به افزایش آهنگ خیزان کلام و در‌نهایت زبان حماسی آن منجر شده است. }, keywords_fa = {ساختارگرایی؛ زبان‌شناسی؛ زبان حماسی؛ نقالی؛ طومار جامع نقالان؛ هفت‌لشکر}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-9268-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-9268-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {Mohseni, Morteza and Kamarposhti, Aref and SheybaniAqdam, Ashraf and GhasimiTorshizi, Soheil}, title = {Content Analysis of Folk Couplets of Savadkouh}, abstract ={Theme as the central thought and the main word of the artist is interpreted in the text and content. Theme is the main essence of literary work that illuminates the direction of thought and idea of its author. Couplet is one of the most pleasing Persian poetry forms with chiliad written history. Perhaps its oral history is even older. This form, along with the Persian traditional poetry, has grown in different languages of Iran. One of these languages, namely “Mazandarani” has a remarkable literature itself.In this article, the themes of two hundred folk couplets of Savadkouh (a city in Mazandaran) have been analyzed. The findings indicated that most of the themes are socially-oriented.the study analyzes seven themes in two-hundred couplets.the themes are: pain of love, sorrow of nostalgia, curse, complaints of young ladies for imposed marriages, as well as dissatisfaction with the fortune and luck, compulsory military service and the complaint of lover from beloved. Most of the couplets are monologues, which have been composed for the regret and reminiscence of the past days. Some of the important factors leading these couplets are analogy, rivalry, treason, financial poverty, illiteracy, hard work in strange lands, system of lord and vassal or mastery system, denial of other cultures, and cultural hybridity.}, Keywords = {couplet؛ Folk literature؛ Savadkouh؛ Theme}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {133-161}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {تحلیل محتوایی دوبیتی های عامیانه شهرستان سوادکوه}, abstract_fa ={دوبیتی یکی از دل­انگیزترین قالب‌های شعر زبان فارسی است که پیشینۀ مکتوب هزارساله دارد. چه‌بسا قدمت شفاهی آن، بسیار پیش‌تر از این باشد .این قالب همپای دیگر قالب­های شعر سنتی فارسی، در زبان‌ها و گویش‌های مختلف ایران نیز بالیده است، ازجمله در زبان مازندرانی که ادبیاتی کهن و غنی دارد. درون‌مایه اندیشۀ مرکزی و حرف اصلی هنرمند است که در متن و محتوا دیده می‌شود. درون‌مایه یا تِم جوهر اصلی اثر ادبی است و از طریق آن مسیر اندیشه و تفکر صاحبِ اثر روشن می‌شود. در این مقاله، درون‌مایه‌های 200 دوبیتی عامیانۀ شهرستان سوادکوه تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد که بیشترِ این درون‌مایه‌ها رنگی اجتماعی دارند و در پیوند نزدیکی با زندگی مردم منطقه هستند. در این پژوهش، هفت درون‌مایۀ 200 دوبیتی محلی بررسی و تحلیل شده است. درون‌مایه‌هایی همچون درد عشق، غم غربت، نفرین، شکایت دختران جوان از ازدواج تحمیلی، نارضایتی از بخت و اقبال، خدمت سربازی، و شکایت عاشق از معشوق. بیشتر دوبیتی‌ها‌ نوعی تک‌گویی است که در حسرت و یادکرد دوران گذشته سروده شده‌اند. از عوامل مهم پیدایی چنین دوبیتی‌هایی می‌توان به فقر مالی، بی‌سوادی، بیگاری در سرزمین غربت، نظام ارباب- رعیتی یا نظام سلطه، عدم پذیرش فرهنگ‌های دیگر و اختلاط فرهنگی اشاره کرد.}, keywords_fa = {دوبیتی؛ ادبیات عامیانه؛ شهرستان سوادکوه؛ درون‌مایه}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-10781-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-10781-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {JahanshahiAfshar, Ali}, title = {Scorching: From Marking to Giving Treatment}, abstract ={Since his creation, the human has been concerned with the protection of his life and properties by any means possible such as exploring the surrounding environment, fighting against the threats facing him, and using a variety of tools and instruments. Among these tools was scorching. Scorching has been ever used for two main purposes by the human: marking and treatment. However, one cannot claim with certainty which application was the dominant one. In this study, the author has first dealt with the marking aspect and then with the treatment function. In its former function, scorching was practiced on the body organs of the slaves, enemies, and animals in order to distinguish and take ownership of them, and with criminals as a sign of guilt. In the latter function, it was used, according to some reports, as the last treatment possible for curing different diseases in both humans and animals. The most important therapeutic application of scorching was on wounds to stop bleeding and prevent infection. In the present research, both functions have been examined and classified with reference to the Persian literature, history, and folk culture.}, Keywords = {Scorching؛ sign؛ Curing؛ folk culture؛ Persian literature}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {161-185}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {« داغ» از نشان تا درمان}, abstract_fa ={بشر از نخستین روزی که پای بر پهنۀ هستی نهاد، برای بقا به شناسایی محیط اطراف و گاه مواجهه و مبارزه با تهدیدهای فراروی خویش پرداخت و ابزارهای مختلف را به منظورهای گوناگون به‌کار گرفت تا به هر طریق ممکن از جان و متعلقات خود محافظت کند. از جملۀ این ابزارها داغ بود که بشر از زمان­های بسیار دور به دو منظور نشانه­گذاری و درمان از آن استفاده می‌کرد؛ هرچند به‌یقین نمی­توان اظهار داشت که کدام کاربرد، مقدم بود. نویسنده در این مقاله، ابتدا به جنبۀ نشان و سپس وجهِ درمانی داغ می­پردازد. نشان داغ بر اندام­ها و اعضای بدن بردگان، دشمنان و حیوانات به منظور ایجاد تمایز و ثبت مالکیت و دربارۀ مجرمان به علامت گنهکاری زده می­شد و در کاربرد درمانی، به گمان برخی به‌عنوان آخرین درمان برای علاج بیماری­های مختلف انسان و دام به‌کار می­رفت. مهم­ترین عرصۀ کاربرد درمانی داغ، نهادن بر زخم برای جلوگیری از خونریزی و عفونت بود. در مقالۀ حاضر، هر دو جنبۀ کاربرد داغ در ادبیات فارسی، تاریخ و فرهنگ عامه طبقه­بندی و بررسی شده است.}, keywords_fa = {داغ؛ الکیّ؛ نشان؛ درمان؛ فرهنگ عامه؛ ادبیات فارسی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5516-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-5516-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} } @article{ author = {Mahdavi, Batool and khalilollahi, Shahla and shojaTaghiabad, Somayeh}, title = {Using Slangs, One of GhaemMaghamFarahani’s Stylistic Features in His Manuscripts}, abstract ={Mirza AbolghasemGhaemMaghamFarahani is considered as the last great classical writer in the old method of Persian prose. The main task done by this tasteful minister was rescuing the prose from the maze of prevalent phraseology in the Safavi and Timurid eras. He planted the seedlings of the initial deviation from the conventional way of writing an artifact and grandiose, and of low content prose at those days. His presence may be a turning point in the history of Persian prose as his absence may lead to create no change in the authorship in the Constitution. In fact, he declined the poetic repetitive affidavits, tough terms, complex themes, metaphors and implicit similes sometimes used aberrantly. Using slangs, slogans and public proverbs considered as features resulting in the author detraction and degradation as well as approaching the prose to the natural, exact and simple writing. Flavoring intimacy to the literary and secretary writings, he helped to emerge simple writings like those works written by Naserodin Shah and Dehkhoda. Using proverbs, expressions and allegories gives dynamic features to GhaemMaghan’s writings, in general, and his manuscripts in particular. Relying on his own taste and grace, he used prevalent expressions and way of writing in a rhythmic and literary form to state his age issues as his fugleman, the Golestan’sowner. This paper aims at considering slangs in GhaemMagham’s manuscripts from a linguistic perspective with emphasize on using slangs as one of the features and methods in simple writings. It explores them in different aspects: simple substances, interpretations, allegorical compounds, proverbs and poems. It is worthy to mention that these matters are general subjects covering the other minor issues such as oath, addressing, devotion, desire, pleading and so on. Finally, statistics were presented in table form this category quantitatively}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {5}, pages = {185-208}, publisher = {tarbiat modares university}, title_fa = {کاربرد زبان عامیانه یکی از خصایص سبکی منشآت قائم مقام فراهانی}, abstract_fa ={قائم‌مقام فراهانی نویسندۀ بزرگ ادبیات کلاسیک و یکی از نقاط عطف تاریخِ نثر فارسی است که نثرش سبب تحول در ادبیات مشروطه شده است. کار عمدۀ وی رهاساختن نثر از پیچ و خم عبارت‌پردازی‌های رایج در عهد صفوی و تیموری، و پیرایش نهال انحراف از شیو‌ۀ متداول نثر مصنوع و کم‌محتوای آن زمان بوده است. نثر این اثر از نظر شاخصه‌ها و شگردهای ساده‌نویسی عناصر زبان عامیانه بسیار ارزشمند است. نوشتار حاضر سبک منشآت قائم‌مقام فراهانی را از نظر به‌کارگیری عناصر زبان عامیانه در سطوح مختلفِ مفردات، تعبیرات، ترکیبات کنایی، مثل‌ها و اشعار بررسی می‌کند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و در پایان نیز از حیث کمی بررسی شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کاربرد مثل‌ها، اصطلاحات و کنایات مردمی به نثر قائم‌مقام و به‌خصوص به منشآت او وجهه‌ای پویا و زنده داده است. وی با تکیه بر ذوق و فضل خود مسائل روز را با زبان و اصطلاحات رایج دوره و در بافتی آهنگین و ادبی به سبک گلستان ارائه کرده است.  }, keywords_fa = {سبک؛ زبان عامیانه؛ منشأت؛ قائم‌مقام فراهانی}, url = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-6505-en.html}, eprint = {http://cfl.modares.ac.ir/article-11-6505-en.pdf}, journal = {Culture and Folk Literature}, issn = {2345-4466}, eissn = {2423-7000}, year = {2015} }