Culture and Folk Literature
فرهنگ و ادبیات عامه
CFL
Literature & Humanities
http://cfl.modares.ac.ir
1
admin
2345-4466
2423-7000
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
6
23
online
1
fulltext
other
طبقهبندی آواهای قالیبافی در چالِشتُر
Classification of Carpet Weaving’s Song in Chāleshtar
پژوهشی اصیل
پژوهشی اصیل
<span style="font-family:b lotus;">کارآواها اشعار، جملات و صداهای آهنگینی هستند که هنگام انجام فعالیت­هایی همچون قالیبافی خوانده میشوند و در زمرۀ فولکلور و ادبیات شفاهی قرار می­گیرند. در منطقۀ چالشتر این آواها با اهدافی همچون تشویق به انجام کار بیشتر، ایجاد محیطی فرح­بخش در کار، توصیف آلام، دلتنگی­ها، آرزوهای بافندگان و لالاییهای مادران برای فرزندان خوانده میشوند. این آواها را در منطقۀ چالشتر ـ که با تحولات دنیای معاصر در حال کم­رنگ شدن هستند ـ می­توان در زمرۀ ادبیات منظوم زنان قرار داد که بازتاب رنجها، شادیها و باورهایشان است. بدین علت این مقاله به شیوۀ تحلیل کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخ به این مسئله است که آواهای قالیبافی زنان بافندۀ چالشتر دارای چه موضوعاتی است. هدف از مقالۀ حاضر، طبقه­بندی موضوعی آواهای قالیبافی زنان بافندۀ چالشتری است که محقق با استقرار در این منطقه، بافندگان مسن را که تجربۀ بیشتری در قالیبافی دارند شناسایی کرده است و به شیوۀ مردمنگاری و گفت­وگوهای حضوری اشعار و ترانههای جمعآوریشده را در دستهبندیهای قراردادی همچون: الف) آواهایی با منشأ مسائل روزمره و محیط پیرامون و ب) اشعاری با ریشه­های مذهبی با زیرمجموعههایشان معرفی کرده است. این اشعار علاوه بر کارکردهای آشکار خود دارای کارکردهای پنهانی همچون: بازتاب ریشه­های مذهبی، معیشتی، بیان آرزوهای دست­نیافته، تخلیۀ روحی بافندگان و امثال آن است. یافته­ها نشان میدهد که بیشترین آواهای قالیبافی متعلق به لالاییها و ترانه­هایی با منشأ مذهبی است. </span>
Work songs are the poems, phrases and songs related to “carpet weaving" and are classified in folk and oral literature. In Chāleshtar, these songs aim to encourage to work more, to create a fairly calm work environment, to describe the desires, nostalgias, weavers’ aspirations and of children’s lullabies. They are like a mirror which reflects women sufferings, joys and beliefs. By developments in the contemporary world, they are getting pale in Chāleshtar region nowadays. To this end and by adopting a descriptive –analytical research methodology, this research tries to answer the following question? What is the dominant idea of these songs? The purpose of this article is to classify carpet weavers in a more difficult way. After having established in the area, the author identified older weavers, more experienced in carpet weaving by personal interview and classical categories such as: a) songs derived from everyday problems and surrounding environments, and b) poems with religious background regarding their subsets. In addition to their obvious functions, these poems have hidden features such as: reflection of religious roots, means of livelihood, expression of unfulfilled wishes, spiritual evacuation of weavers, etc. The findings showed that most carpet weavings belong to lullabies and songs of religious origin.
فولکلور, ادبیات شفاهی, آوای کار, آواهای قالیبافی, چالشتر, قالی چالشتر.
Folklore, Oral literature, Work song, Carpet weaving’s song, Chāleshtar.
183
200
http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-25147-2&slc_lang=other&sid=11
افسانه
قانی
1003194753284600120076
1003194753284600120076
Yes