AU - Abbasi, Sakineh TI - The Scheme of sacred action in wedding songs (Based on LARESTAN wedding songs) PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 6 VI - 20 IP - 20 4099 - http://cfl.modares.ac.ir/article-11-15812-fa.html 4100 - http://cfl.modares.ac.ir/article-11-15812-fa.pdf SO - mdrsjrns 20 AB  - ازدواج و آداب و رسوم مادی و شفاهی وابسته ­به آن، همچون تولد و مرگ در اندیشه و فرهنگ اقوام و ملل مختلف، بسیار اهمیت­ داشته­ است. این آیین در مقولۀ آیین­های وابسته به تشرف جای ­دارد و دگرگونی از یک مرحله در زندگی مقدس را به مرحلۀ دیگر نشان می­دهند. نشانه­ها و نقش­مایه­های موجود در این ­گونه آداب و رسوم، چه از جنبۀ فرهنگ مادی و چه از نظر فرهنگ شفاهی با بینش فلسفی و دینی قوم در پیوند است. محتوای این­گونه اشعار عام، علاوه بر نشان ­دادن ماهیت برگزیدگی هر یک از زوجین، بیانگر جریانات حسی و عاطفی آن­ها در نوع زندگی نوین است. از آنجا که هر نوع تغییر همواره ذهن بشر را به مخاطره می­انداخته است، در این جریان، با ابزار سورسروده­ها، فرد را نیایش­گونه نظرکرده­ای می­خواندند که از میان جمع جدا ­شود و از جهان دخترانگی و پسرانگی به دنیای زنانگی و مردانگی و سپس مادرانگی و پدرانگی رهنمون­ شود. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی به گردآوری و بررسی ساختار سورسروده­های منطقۀ لارستان می­پردازد و پس از دسته­بندی انواع آن، از جنبۀ ساختار، کارکرد و پیوندِ این گونه­های بومی را با آداب و رسوم واکاوی می­کند. حاصل­ کار نشان­ می­دهد که سورسروده­های عامه همچون ادب روایی عام دربردارندۀ نیایش­ها و ستایش­های ایزدان و ایزدبانوان با دو جهت حماسی و غنایی است و فارغ از هر نوع دلهره از تغییر آیین و اندیشه و نگرش رسمی جامعه، با مقاومت ذهن جمع را بازتاب­ داده­ است. CP - IRAN IN - Saadatshahr LG - eng PB - mdrsjrns PG - 169 PT - YR - 2018