%0 Journal Article %A Moradi, Mohammad %T Rhyme and Row Function in Traditional Quatrains among Fars Public %J Culture and Folk Literature %V 4 %N 10 %U http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2375-fa.html %R %D 2016 %K quatrain؛ folk poems؛ rhyme؛ row؛ Fars local literature, %X بررسی جنبه‏های ساختاری و عناصر شاعرانه در دوبیتی‌ها‌، به‌دلیل جایگاه آن در اتصال شعر رسمی و عامه، می‏تواند برخی از ویژگی‏های متمایز این دو حوزه را تبیین کند. باتوجه به اهمیت نقش قافیه و ردیف در این قالب، در این مقاله به روش تحلیلی- مقایسه‏ای، ضمن بررسی بیش از 3،000 دوبیتی عامه، زوایایی چون شباهت‏ها و تفاوت‏های لفظی و معنایی و تسامح‏های مرسوم در موسیقی کناری آن‌ها، متناسب با تفاوت اقلیم، تحلیل و با ادب رسمی مقایسه شده است. خلاف جلوه‏های جغرافیایی، روستایی، فردی و طبیعی، مباحث ایدئولوژیک، فلسفی، اجتماعی و شهری در موسیقی کناری دوبیتی‏های عامه نمود ندارد. از جنبه‏های تمایز کله‏فریادهای خراسان، نگاه نسبتاً زمینی به معشوق و اشارۀ مستقیم به نام زنان در جایگاه ردیف است. همچنین در شروه‏ها، اصرار بر برخی التزام‏های آوایی و همچنین استفاده از تلمیح و جناس (به‏ویژه جناس مرکب) بسامد بسیاری دارد. از تسامح‏های لفظی مرسوم در قافیه‏گزینی، شگردهایی همچون استفاده از ردیف به جای قافیه، رعایت‌نکردن حرف قبل از روی، تکیه بر حرف یکسان قبل از روی، استفاده از ضمایر، شناسه‏ها به جای قافیه و حذف صامت میانی، ویژۀ شعر عامه است و در دوبیتی‏های رسمی کمتر از آن‏ها استفاده شده است. %> http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2375-fa.pdf %P 165-189 %& 165 %! Rhyme and Row Function in Traditional Quatrains among Fars Public %9 %L A-10-1000-1784 %+ %G eng %@ 2345-4466 %[ 2016