%0 Journal Article %T Classification of Carpet Weaving’s Song in Chāleshtar %J Culture and Folk Literature %V 6 %N 23 %U http://cfl.modares.ac.ir/article-11-28332-fa.html %R %D 2018 %K Folklore, Oral literature, Work song, Carpet weaving’s song, Chāleshtar., %X کارآواها اشعار، جملات و صداهای آهنگینی هستند که هنگام انجام فعالیت­هایی همچون قالی‌بافی خوانده می‌شوند و در زمرۀ فولکلور و ادبیات شفاهی قرار می­گیرند. در منطقۀ چالشتر این آواها با اهدافی همچون تشویق به انجام کار بیشتر، ایجاد محیطی فرح­بخش در کار، توصیف آلام، دلتنگی­ها، آرزوهای بافندگان و لالایی‌های مادران برای فرزندان خوانده می‌شوند. این آواها را در منطقۀ چالشتر ـ که با تحولات دنیای معاصر در حال کم­رنگ شدن هستند ـ می­توان در زمرۀ ادبیات منظوم زنان قرار داد که بازتاب رنج‌ها، شادی‌ها و باورهایشان است. بدین علت این مقاله به شیوۀ تحلیل کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخ به این مسئله است که آواهای قالی‌بافی زنان بافندۀ چالشتر دارای چه موضوعاتی است. هدف از مقالۀ حاضر، طبقه­بندی موضوعی آواهای قالی‌بافی زنان بافندۀ چالشتری است که محقق با استقرار در این منطقه، بافندگان مسن را که تجربۀ بیشتری در قالی‌بافی دارند شناسایی کرده است و به شیوۀ مردم‌نگاری و گفت­وگوهای حضوری اشعار و ترانه‌های جمع‌آوری‌شده را در دسته‌بندی‌های قراردادی همچون: الف) آواهایی با منشأ مسائل روزمره و محیط پیرامون و ب) اشعاری با ریشه­های مذهبی با زیرمجموعه‌هایشان معرفی کرده است. این اشعار علاوه بر کارکردهای آشکار خود دارای کارکردهای پنهانی همچون: بازتاب ریشه­های مذهبی، معیشتی، بیان آرزوهای دست­نیافته، تخلیۀ روحی بافندگان و امثال آن است. یافته­ها نشان می‌دهد که بیشترین آواهای قالی‌بافی متعلق به لالایی‌ها و ترانه­هایی با منشأ مذهبی است. %> http://cfl.modares.ac.ir/article-11-28332-fa.pdf %P 183-200 %& 183 %! %9 پژوهشی اصیل %L A-1-25147-2 %+ %G eng %@ 2345-4466 %[ 2018