دوره 4، شماره 8 - ( 1395 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 194-170 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarpour M, Kahdouei M K, Najarian M R. Criticism of a theory in History of Abu Tāher Tarsusi’s Life. CFL 2016; 4 (8) :170-194
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-4864-fa.html
جعفرپور میلاد، کهدویی محمدکاظم، نجاریان محمدرضا. طرح یک فرضیه‌ در تاریخ زندگانی ابوطاهر طرسوسی. فرهنگ و ادبیات عامه. 1395; 4 (8) :170-194

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-4864-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
چکیده:   (8251 مشاهده)
ابوطاهر طرسوسی یکی از راویان ادیب و زبان‌آور ادب فارسی است که تا به‌امروز با عنوان راویِ دو روایت منتشرشدۀ داراب‌نامه و ابومسلم‌نامه نامبردار شده است. پیش‌تر در زمینۀ هویت تاریخی ابوطاهر و حضور او در دربار سلطان محمود غزنوی فرضیه‌ای ارائه شد. پژوهش حاضر می‌کوشد تا برای نخستین‌بار با به‌دست‌دادن شواهد و اسنادی نویافته‌ از روایت دیگر طرسوسی، یعنی نسخۀ فارسی حماسۀ قران حبشی، احتمالات دیگری در طول فرضیۀ نخستین طرح کند. برآیند این مقاله، در سه بخش شاهنامۀ بزرگ، منار گیتی‌نما و آبشخورهای دوگانه همراه با ذکر دلایلی چند تحلیل شده است‌ و نتایج این جستار بر حضور ابوطاهر طرسوسی در فاصلۀ تاریخی اواخر سلسلۀ غزنوی تا اواسط سلطنت غوریان دلالت دارد. بنا‌بر شواهد این مقاله، قران حبشی یکی از آخرین‌ روایت‌های ابوطاهر طرسوسی بوده و شخصیت قهرمان و عیّار آن تبلوری آرمانی از کردارهای سلطان صاحب‌قران غیاث‌الدین محمد غوری است که از جانب مادر «حبشی» خوانده می‌شده است.
متن کامل [PDF 417 kb]   (4148 دریافت)    

دریافت: 1394/3/4 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.