دوره 7، شماره 27 - ( 1398 )                   جلد 7 شماره 27 صفحات 111-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tabatabaie S A. Dobārkeh”; a Goddess in the Body of Puppet: A Theatrical-Ritual Investigation into Nashvar al Mohazirah by Tanoukhi. CFL. 2019; 7 (27) :111-137
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-11-27812-fa.html
طباطبایی سمیه السادات. دوبارکه بغ‌بانویی در پیکر عروسک؛ بازجست آیینی نمایشی در کتاب نشوار المحاضرۀ تنوخی. فرهنگ و ادبیات عامه. 1398; 7 (27) :111-137

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-11-27812-fa.html


ایران، بجنورد، دانشگاه کوثر بجنورد، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات عربی. ، sst1363@yahoo.com
چکیده:   (219 مشاهده)
دوبارکه نام عروسکی است که قاضی تنوخی، ادیب عربی­نویس سدۀ چهارم هجری، در کتاب نشوار المحاضره و أخبار المذاکره، از آن یاد می­کند. از گزارش خُرد تنوخی برمی­آید که ساختن این عروسک در بغداد و بر بام نهادنش در شب نوروز با آیین­های کهن سال نو به­ویژه با آیین ازدواج مقدس در پیوند است. این جستار می­کوشد با تکیه بر نشانه­های یافت­شده در بازگفت تنوخی و نیز به یاری نشانه­های برون­متنی ـ جشن سال نو در بابل و آیین­های عروسکی باران­کرداری در ایران ـ از چیستی دوبارکه و پیوندش با بغ­بانوی باروری پرده بردارد و چگونگی برگزاری این آیین فراموش­شده را بشناساند. مهم­ترین یافتۀ این کاوش آن است که باشندگان بغداد نمایشی آیینی را بر پا می­دارند و دوبارکه ایزدبانوی باروری است که طی این آیین در پیکر عروسک نمایانده می­شود. از این رو می­توان دوبارکه و آیین او را همچون میرنوروزی در جرگۀ نمایش­های آیینی نوروز جای داد.
 
متن کامل [PDF 618 kb]   (91 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول