فرهنگ و ادبیات عامه

  • سردبیر: حسن ذوالفقاری
  • تناوب نشر:
  • مدل انتشار: دسترسی باز

2345-4466 :pISSN

2423-7000 :eISSN

نشريه فرهنگ و ادبیات عامه يکی از نشريات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئوليت علمی سردبير و هيات تحريريه منتشر می شود.
 فرهنگ، هنر، زبان و ادبیات عامه‌ی مردم ایران ازجمله غنی‌ترین گنجینه‌های تمدن‌های بشری است. دیرینگی و کهنسالی اقوام ایرانی، غنای فرهنگی ادبی، تعدد پاره فرهنگ‌ها و پراکندگی جغرافیایی قومیت‌ها عامل تقویت‌کننده‌ این غنای فرهنگی است. چنانچه در هنگامه‌ی هجوم فرهنگ‌های مهاجر و مهاجم، نتوانیم میان فرهنگ غنی مادی و معنوی گذشته و امروز پلی استوار ببندیم و به پاسداری از حریم زبان و ادب بومی، مردمی و عامه بپردازیم، وظیفه­ علمی و فرهنگی و ملّی خود را به درستی انجام نداده‌ایم.
یکی از ضرورت‌های این حوزه انتشار مجلات علمی معتبر دانشگاهی است. طی چند دهه‌ی گذشته مجله‌هایی در زمینه‌ی زبان و ادبیات شفاهی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن کمتر به مبانی نظری پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنه کار و توجه دانشجویان و استادان به این مقوله امروزه می‌طلبد فصلنامه‌های تخصصی به پژوهش و تولید نظریه و دستاورد علمی توجه ویژه‌ای معطوف دارند.
تاسیس فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه  نیز زمینه‌های مطالعه، پژوهش و گردآوری مواد زبان و ادب شفاهی را فراهم می‌سازد.

 
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه‌­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می‌­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل‌ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­‌های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده‌­اند می‌­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه‌­های بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، به‌صورت متون منظم با ماده­‌های شماره‌گذاری‌شده نوشته شده‌­اند.

۱ وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­‌رسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفع‌کردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­‌رساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف‌سازی‌­ها، پوزش و عذرخواهی­‌ها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران می‌­تواند شامل این موارد باشد:
  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
  • تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید؛
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
  • حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند؛
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاست­‌های تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیت‌پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
 
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامین‌کنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامین‌کنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته‌­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­‌اند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جایی‌که لازم باشد)؛
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک‌لیست­های مناسب؛ 
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که نوشته‌های کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشته‌ها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشته‌ها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینک­های مرتبط با این رهنمودها؛
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشته‌ها به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
  • احترام به آن دسته از درخواست‌های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند؛
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)‌؛
  • چاپ تاریخ نوشته‌ها و پذیرش مقالات.
 
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص‌­های مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشته‌ها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشته‌ها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
  • دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
  • اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت‌آمیز یا افتراآمیز باشند؛
  • اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
  • بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
  • توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
  • بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکس‌کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
 
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه‌­های جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشته‌های اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بی‌طرفانه است؛
  • شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
  • بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
  • ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
    • فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
    • حمایت و ارتقای نشریه
    • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه نوشته‌ها
    • ویرایش نوشته‌ها برای نشریه
    • قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
    • پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
    • مشورت دوره­ای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو
 
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
 
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می‌­مانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
  • آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفت­های تکنولوژیک؛
  • اتخاذ مناسب­ترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
  • بررسی دوره­ای عملکردهای بازبینی­ برای بهبود احتمالی آن­ها؛
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، به‌خصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شده­اند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
  • داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند.
 
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کارگرفته نشده‌اند یا متون سرقت‌شده) هنگام بروز گمانه‌زنی­ها؛
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه‌آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند، به جای این که بر پایه دلایل زیبایی‌شناسی یا ترجیح شخصی باشند.
 
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای به‌دست آمده­اند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته‌شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
  • توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل‌قول­های شخصی نیست.

۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال  Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذی‌صلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت‌کننده یا روش به‌کاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف‌سازی؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت‌کننده صورت گرفته­اند؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند؛
  • تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه.
 
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانه­ای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ‌شده و چاپ‌نشده می­شود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانع‌کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذی‌صلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.


۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشته‌ها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ‌شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن‌های دائمی مانند PubMed Central
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
 
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم‌افزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايه‌شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
  • حمایت از نویسندگانی که کپی‌رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند؛
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس‌گیری یا برداشتن آن از وب سایت‌ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر.
 
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم‌پوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به‌چاپ‌رسیده در نشریه را به چالش می­کشد.
 
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می‌آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل‌نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.


۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده‌شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم‌گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
 
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشته‌های از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی‌طرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).


اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد .
مدیر مسئول
غلامحسین غلامحسین زاده؛
استاد زبان و ادبیات فارسی​
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: ggholamhoseinzadeh@yahoo.com​
تلفن: -

سردبیر
حسن ذوالفقاری​؛
 ​دانشیار زبان و ادبیات فارسی​
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: ​​
zolfagari@modares.ac.ir​
تلفن: -

هیات تحریریه

محمد رضا صرفی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
ایمیل:  m_sarfi@yahoo.com
تلفن: -
 
ناصر نیکوبخت؛ استاد زبان و ادبیات فارسی            
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  n_nikoubakht@modares.ac.ir
تلفن : -
 
جلال الدین رفیع فر؛ استاد مردم شناسی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تهران، تهران، ایران
 ایمیل:  jrafifar@ut.ac.ir
تلفن: -
 
نعمت الله فاضلی؛ استادیار انسان شناسی اجتماعی
وابستگی سازمانی: دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ایمیل: nfazeli@hotmail.com
تلفن:
 
سید مصطفی مختاباد؛ دانشیار تئاتر و فیلم
 وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  mokhtabm@modares.ac.ir
تلفن: -
 
احمد تمیم داری؛ استاد زبان و ادبیات فارسی
وابستگی سازمانی: دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ایمیل:  a_tamimdari@yahoo.com
تلفن: -

محمد جعفر یاحقی؛ استاد زبان وادبیات فارسی
وابستگی سازمانی: دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
ایمیل:  ferdows@ferdowsi.um.ac.ir
 تلفن: -
 
راهنماي تدوين مقالات دوفصلنامة فرهنگ و ادبيات عامه
 
الف) دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه از سال 1392 منتشر می‌شود و فقط مقالاتی را منتشر می‌کند که به شیوه­ای علمی و روشمند در یکی از زمینه‌های زیر باشد:
  • ادبیات عامه
  • فرهنگ عامه
  • زبان و گویش عامه
  • هنرهای عامه
  • مردم‌نگاری
  • نقد و نظریه‌های فرهنگ و ادب عامه
مقالات در این مجله صرفاً به صورت الکترونیکی دریافت می‌شوند.
http://cfl.modares.ac.ir
 
ب) اصول کلی
1. در نگارش مقالات ضمن رعایت آيین نگارش فارسی، تا حد ممکن برای بیان مطالب از کلمات فارسی استفاده شود.
2. مقالات باید در word 2007, word 2003 تایپ شود و حجم آن بدون چکیدة انگلیسی از بیست صفحة مجله (6500 کلمه) فراتر نرود.
3. رعایت نیمفاصله (کلیدهای ترکیبی Shift+Space در ویندوزهای فارسی) در تایپ الزامی است (به کتاب فرهنگ املایی خط فارسی فرهنگستان رجوع شود).
4. مقالات نباید در مجله‏های دیگر به چاپ رسیده باشد. لازم است کلیة نویسندگان مقالات، ضمن ارائة نامة درخواست چاپ مقاله، آن را امضا نمایند. ضمناً یکی از نویسندگان به‌عنوان فرد پاسخگو به دفتر سردبیری مجله معرفی گردد.
5. پذیرش اولیة مقاله ضرورتاً منوط به رعایت راهنمای نگارش مقالات و پذیرش نهایی و چاپ منوط به تأیید هیأت تحریریه و داوران است.
6. نام نویسنده یا نویسندگان باید در زیر عنوان مقاله و ضمناً رتبة علمی نویسنده/ نویسندگان در پاورقی صفحة اول بیان گردد. همچنین نویسندۀ مسئول و ایمیل وی در پانویس مشخص شود.
 
7. برای قدردانی از افراد و سازمان‏هایی که در انجام مطالعه یا تهیة مقاله همکاری داشته‏اند، در پاورقی صفحة اول مقاله، زیر مشخصات نویسندگان، جمله‏ای با حداقل کلمات نوشته می‏شود.
8. چکیدة مقالات (به فارسی و انگلیسی) باید حاوی 150 تا 250 کلمه بوده و شامل هدف مقاله، چارچوب نظری، روش کار و مهم‏ترین یافتة مقاله باشد.
9. در پایان چکیده، واژه­های کلیدی مقاله بین پنج تا هشت واژه بیان می‏گردند.
10. معادل لاتین اسامی خارجی، واژگان و اصطلاحات و نیز توضیحات اضافی در پی‌نوشت (انتهای مقاله) به شکل Endnot درج شود.
11. منابع به ترتیب الفبایی نام خانوادگی نویسنده تنظیم شود .منابع اعم از کتاب یا مقاله از هم تفکیک نشود و به شکل آمیخته ذکر شود.
12. الگوی نقل منبع در متنِ مقاله شامل نام خانوادگی نویسنده، سال منبع و صفحة آن است. مثال (مهدوی، 1384: 21). در منابع لاتین نیز باید عنوان مؤلف در متن (در صورتی که داخل پرانتز آمده باشد) به شکل لاتین بیاید. مثال (Chomsky, 2000: 171). اگر نام مولف پشت پرانتز بیاید باید به فارسی بیاید و معادل لاتینش پانوشت داده شود مثال: چامسکی (2000: 171).
13. الگوی نقل منبع از کتاب فارسی و عربی بدین شکل است: نام خانوادگی نویسنده / نویسندگان، نام (سال انتشار کتاب). عنوان کتاب. مترجم (در صورت ترجمه). شمارة چاپ. مکان (شهر) انتشار: نام انتشارات.
مثال: آدام، ژان میشل و فرانسوا زروار (1385). تحلیل انواع داستان. ترجمۀ آذین حسین­زاده و کتایون شهپرراد. چ 2. تهران: قطره.
 
14. الگوی نقل منبع از کتاب در بخش فهرست منابع انگلیسی:  نام خانوادگی نویسنده/ نویسندگان، نام (سال انتشار کتاب). عنوان کتاب. مکان (شهر) انتشار: نام انتشارات.
مثال:
Lintvelt, J. (2011). Essai de typologie narrative : le "point de vue" : theorie et analy  Tr. N.Hejazi & A. Abbasi. Tehran: Scientific & Cultural publishing.
 
 
15. الگوی نقل منبع از مجلات: نام خانوادگی نویسنده، نام (سال انتشار مجله). «عنوان مقاله». مترجم (در صورت ترجمه). نام نشریه. دورۀ مجله. شمارة مجله. صفحات آغاز و پایان مقاله .
مثال:
ثواب، فاطمه و همکاران (1394). «ساختار روایت خسرو و شیرین نظامی». پژوهش­نامۀ ادب غنايي. د 4. ش 24. صص 37- 58.
Nasihat, N. et al. (2012). "Semiotic analysis of structural narrative of “ Va matashaoon”  Short Story” from the View point of Grimas". Naqd-e- Adab-e- Moaser- Arabi Scientific & Cultural Journal. No.3. pp. 12-19.
16. الگوی نقل منبع از پایان­نامه: نام خانوادگی نویسنده، نام (سال انتشار). عنوان پایان­­نامه. مقطع تحصیلی. رشتۀ تحصیلی. مکان دانشگاه: نام دانشگاه.
انوشه، مزدک (1387). ساخت جمله و فرافکن‌های نقش‌نمای آن در زبان فارسی؛ رویکردی کمینه‌گرا. رسالۀ دکتری رشتۀ زبان‌شناسی. تهران: دانشگاه تهران.
 
17. مقاله باید در صفحات کاغذ 4A با فاصله میان سطور  Singleبا قلم B لوتوس فونت 13 (برای متن لاتین با قلم تایمز نیو رومن با فونت 12) تحت نرم افزار Word 2003در فضای Windows 7 حروفچینی شود، تصاویر باید در فرمتJpeg ، با کیفیت تصویری dpi 300 و یا ppi 300 فرستاده شوند و خوانا، روشن و دقیق باشند. مجله در ویرایش مطالب آزاد است.
18. تمام پاراگراف­ها با تورفتگی 5/0 (نیم) سانت آغاز شود به جز نخستین پاراگراف­های هر بخش.
19. نقل قول­های بیش از 40 کلمه با تورفتگی 5/1 سانت در کل پاراگراف و بدون تورفتگی آغاز پاراگراف و قلم 12 باشد.
20. شماره­گذاری تیترها باید از بزرگ به کوچک تنظیم شود و مابین اعداد خط تیره و پایان اعداد نقطه بیاید: مثلاً:
4-3.
4-3-1.
4-3-1-1.
4-3-1-2.
21. عنوان کتاب­ها، نشریه­ها و مجموعه مقالات در متن به شکل ایرانیک بیاید.
22. نمونۀ ابیات و ترانه­ها بدون حالت ایرانیک ذکر شود.
23. برای جدول­ها، نمودارها، تصاویر و شکل­ها حتما عنوان و شماره ذکر شود.
24. رعایت نکات املایی زیر الزامی است:
  • «ها»ی علامت جمع جداست و با رعایت نیم فاصله به کلمه قبل از خود نمی چسبد. مثال:
    آن­ها.
  • برای کلمات مختوم به های غیرملفوظ از علامت «ء» استفاده شود. مثال: خانۀ من.
  • «می» و «همی» با رعایت نیم فاصله جدا نوشته می­شود.
  • «تر» و «ترین» جدا نوشته می­شود مگر در کلمات کمتر، بیشتر، کهتر، مهتر، بهتر.
 

Instruction for Authors
 
A) The Culture and Popular Literature Quarterly has been published since 2012, and publishes only those articles, which have been prepared in a scientific and systematic manner, in the following fields:
- Popular literature
- Folklore 
- Language and folklore dialect
- Folklore arts
- Ethnography
- Criticism and theories of popular culture and literature
Articles in this quarterly are received only in electronic form.
B) General principles:
1. In addition to complying with Farsi (Persian) writing rules, it is recommended that in writing the articles, the outmost attempt must be spared to used Persian words to the extent possible.
2. The articles should be typed in word 2003 or word 2007, and its volume excluding the English abstracts must not exceed 20 pages of the journal (6,500 words).
3. Observing the half- interval (Shift + Space key combination in Windows Persian) typing is required.
4. Articles must not be published in other journals. It is necessary that all authors must submit an application. Meanwhile, one of the as responsible must be introduced to the Journal Office. 
5. The early admission of the article requires the compliance with the writing guide, and the final acceptance and publication is subject to the approval of the Editorial Board and the reviewers.
6. The name of scientific position of the author(s) must be given under the title of the paper, and the postal address and the Email of the corresponding author must be explained in the footnote of the first page.
7. There should be a short acknowledgement statement in the footnote of the first page to honor the individuals and organizations that have cooperated in the investigation or preparation of the article.
8. The abstracts (both in Persian and English) should contain 150 to 250 words, and include objective(s), theoretical framework, methodology and major findings of the article.
9. The abstract keywords should be expressed in 5-8 words.
10. The Latin equivalent of foreign names, words and phrases as well as additional explanations must be given in the footnote of the last page of the article.
11. References must be set alphabetically according to the author's last (sure) name.
12. The template of source quoted in the article includes should include the author's last name, and the source's year and page (For instance: Mahdavi, 1996, P. 21).
13. The template of source quoted in the book must include the author's last name(s), and first name, the year of publication of the book, title of the book, translations (if any), place (city) of publication, name of publication, and edition number.
14. The template of source quoted from a book in the references (Persian and English) must include: last name and name of the author, year of publication of the book, title of the book, translations (if any), place (city) of publication, name of publisher, and edition number.
15. The template of source quoted in journal must include: last name and name of the author, year of publication of the journal (article), title of the article, translator (if any), name of the journal, address of the journal, and number of the journal.
16. The article must be typed and prepared in A4 papers (with the Single spacing, font size 12 B Lotus) (for Latin texts: font size 11, Times New Roman) in Word 2003, Windows 7. The images should be in Jpeg format with dpi or ppi 300 resolution. They must be easily readable, clear and precise.
17. After publication of the article a copy of the Quarterly will be donated to each of the authors, and two copies will be given to the corresponding author.
18. The Quarterly has a free hand to edit the content of the articles accepted for publication.
    معرفی رباعی های عامیانه دامغانی بانام محلی «روایی» و تحلیل محتوایی وساختاری آن ها
    الهام مومنی, محمد رضایی

    بررسی آداب، رسوم و آیین‌های سوگواری در قصه‌های عامیانه (با تکیه بر کتاب "قصه‌های مشدی گلین خانم" و "جامع‌الحکایات")
    الهام علی میرزایی

    تحلیل جایگاه فرهنگ عامه ایرانی در غزلیات بیدل دهلوی
    شعیب خسروی, عیسی نجفی, الیاس نورایی

    خورشیدجویی اسکندر در اسکندر نامه نقالی
    سکینه مرادی

    تهدید و ضمانت نمایشی در آیین‌های فولکلوریک
    مریم حقی

    تحلیل ساختار روایی داستان عامیانه «کره اسب سیاه» از دیدگاه نشانه معناشناسی گفتمانی
    علی کریمی فیروزجایی, حمیده بنیادی

    تلاقی زبان‌شناسی‌‌ شناختی و پارمیولوژی: (جهانی‌بودن و گوناگونی‌ها در تفسیر ضرب‌المثل‌ها‌ی زبان‌ها‌ی مختلف)
    زهرا عباسی

    «چهار گنج» فردوسی در «دفتر بغدادیِ» شاهنامه نکته‌ای نویافته در طومار نقّالی محمّدبقای وارس بخاری
    میلاد جعفرپور

    چاربیتی: ادامه ی سنت «شعر شفاهی» در ایران
    غلامرضا بهرامپور

    بررسی ساختاری زبان حماسی در طومار جامع نقالان معروف به " هفت لشکر"
    عاطفه نیکخو, یدا... جلالی پندری